-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Spel mest lukrativt
Sverige en av appvärldens supermakter

50 appar regerar Google Play och App Store med järnhand.
Det är engelska analysföretaget Midia Research som har undersökt maj månads 50 mest lönsamma appar i Google Play och App Store i sju länder: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, USA och Canada. Listan på de 700 populäraste apparna (vissa självklart återkommande) visade inte särskilt förvånande, att det är freemiumspel som dominerar appekonomin - men också i vilken extrem utsträckning de gör det.
Över 80 procent av App Stores och Google Plays mest lukrativa appar tillverkas av endast 50 företag. Bland dessa är det Sverige, USA och Japan som är appmarknadens “supermakter” och tillverkar 60 procent av spelen. Av de svenska spelen kommer 75 procent från Candy Crush Saga-tillverkaren King, som för 2013 redovisade en vinst på 3,6 miljarder kronor. Mindcraft-utvecklaren Mojang står för en betydande del av resterande svenska appspel.
Nära 85 procent (84,9 procent) av de 700 toppapparna är alltså spel, vilka lämnade lite utrymme åt sociala nätverk (4,1 procent), dejting (3,9 procent) samt kartor och vägbeskrivningar (2,3 procent). Spelen, konstaterar rapportförfattarna, förstärker dessutom sin ställning genom att det är den enda appkategori som lyckats få sina användare att acceptera in-appköp och därtill effektivt utnyttja betalmodellen.
Det tryggade cashflödet ger tillverkarna utvecklings- och marknadsföringsmöjligheter som andra appkategorier bara kan drömma om. Finska Supercell säger sig exempelvis spendera 1 miljon dollar om dagen bara på marknadsföring - och därmed få 5 miljioner dollar tillbaka. Dagligen.