-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Vill ha 100 miljoner dollar i skadestånd
Swatch stämmer Samsung – hävdar att man stulit digitala urtavlor

Den schweiziska klocktillverkaren Swatch anklagar Samsung för varumärkesintrång med digitala urtavlor till diverse klockor i Gear-serien, och stämmer nu den koreanska elektronikjätten.
Inte mindre än motsvarande 931 miljoner kronor vill Swatch Group ha i skadestånd av Samsung, för att man ska ha kopierat designen till ett flertal nedladdningsbara urtavlor som Swatch menar att man äger rättigheterna till. De digitala urtavlorna har tidigare varit tillgängliga att ladda ned till smartklockorna Gear Sport, Gear S3 Classic samt Frontier. Urtavlorna har sedan Swatch påpekade saken plockats bort, men däremot har Samsung inte officiellt erkänt att de skulle vara stulna, något som nu föranlett stämningen. Tittar man på några av de urtavlor som saken gäller, så finns onekligen väldigt stora likheter, och att Swatch reagerat är inte särskilt konstigt. Swatch har också varit väldigt flitiga med att skydda sina rättigheter tidigare, samtidigt som man själva hamnat i blåsväder efter att ha använt diverse fraser som leder tankarna till Apples marknadsföring. Swatch har till exempel varumärksskyddat termen ”One more thing”.