-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Vill ha 100 miljoner dollar i skadestånd
Swatch stämmer Samsung – hävdar att man stulit digitala urtavlor
Den schweiziska klocktillverkaren Swatch anklagar Samsung för varumärkesintrång med digitala urtavlor till diverse klockor i Gear-serien, och stämmer nu den koreanska elektronikjätten.
Inte mindre än motsvarande 931 miljoner kronor vill Swatch Group ha i skadestånd av Samsung, för att man ska ha kopierat designen till ett flertal nedladdningsbara urtavlor som Swatch menar att man äger rättigheterna till. De digitala urtavlorna har tidigare varit tillgängliga att ladda ned till smartklockorna Gear Sport, Gear S3 Classic samt Frontier. Urtavlorna har sedan Swatch påpekade saken plockats bort, men däremot har Samsung inte officiellt erkänt att de skulle vara stulna, något som nu föranlett stämningen. Tittar man på några av de urtavlor som saken gäller, så finns onekligen väldigt stora likheter, och att Swatch reagerat är inte särskilt konstigt. Swatch har också varit väldigt flitiga med att skydda sina rättigheter tidigare, samtidigt som man själva hamnat i blåsväder efter att ha använt diverse fraser som leder tankarna till Apples marknadsföring. Swatch har till exempel varumärksskyddat termen ”One more thing”.