-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Avslöjades av fotografen
Systemkamerabild använd i reklam för kameran i Samsung Galaxy A8 Star
Det är inte första gången som en telefontillverkare ertappas med att ha försökt sälja in en mobilkamera med hjälp av systemkamerabilder.
Sanningen har en tendens att komma fram, åtminstone om man är direkt klantig. Och det får man nog säga att Samsung Malaysia har varit när det handlar om reklamen för telefonmodellen Galaxy A8 Star, vars kamera nu har marknadsförts med hjälp av bilder tagna med en systemkamera. Det var fotografen Dunja Djudic som upptäckte tilltaget. Bilden hade hon lagt upp på fotosajten Eye Em, en av många sajter som erbjuder fotografer möjligheten att lägga upp sina bilder för licensiering. Bilden föll uppenbarligen Samsung i smaken, då man använt den för att göra reklam för porträttläget på sin mobilkamera, trots att den togs med hjälp av Djudics systemkamera. Exakt vilken typ av systemkamera hon använt framgår däremot inte.
Inte första gången
Bilden har beskurits och bearbetats i efterhand av Samsung. Man har bland annat lagt in en helt ny bakgrund och därefter färgmatchat ansiktet på bilden. Det hela är aningen anmärkningsvärt med tanke på att Samsung Brasilien bara så sent som i augusti hamnde i blåsväder av en liknande anledning. Och innan dess har dessutom Huawei ertappats med ett snarlikt tilltag. Att företag använder sig av licensierade bilder från tredje part i sin marknadsföring är förstås inget problem i sig, men när en systemkamerabild används för att marknadsföra en mobilkamera är man onekligen ute på djupare vatten. Samsung har inte kommenterat saken ännu.