-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Avslöjades av fotografen
Systemkamerabild använd i reklam för kameran i Samsung Galaxy A8 Star

Det är inte första gången som en telefontillverkare ertappas med att ha försökt sälja in en mobilkamera med hjälp av systemkamerabilder.
Sanningen har en tendens att komma fram, åtminstone om man är direkt klantig. Och det får man nog säga att Samsung Malaysia har varit när det handlar om reklamen för telefonmodellen Galaxy A8 Star, vars kamera nu har marknadsförts med hjälp av bilder tagna med en systemkamera. Det var fotografen Dunja Djudic som upptäckte tilltaget. Bilden hade hon lagt upp på fotosajten Eye Em, en av många sajter som erbjuder fotografer möjligheten att lägga upp sina bilder för licensiering. Bilden föll uppenbarligen Samsung i smaken, då man använt den för att göra reklam för porträttläget på sin mobilkamera, trots att den togs med hjälp av Djudics systemkamera. Exakt vilken typ av systemkamera hon använt framgår däremot inte.
Inte första gången
Bilden har beskurits och bearbetats i efterhand av Samsung. Man har bland annat lagt in en helt ny bakgrund och därefter färgmatchat ansiktet på bilden. Det hela är aningen anmärkningsvärt med tanke på att Samsung Brasilien bara så sent som i augusti hamnde i blåsväder av en liknande anledning. Och innan dess har dessutom Huawei ertappats med ett snarlikt tilltag. Att företag använder sig av licensierade bilder från tredje part i sin marknadsföring är förstås inget problem i sig, men när en systemkamerabild används för att marknadsföra en mobilkamera är man onekligen ute på djupare vatten. Samsung har inte kommenterat saken ännu.