-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Blockerar kriminella
Tele2 startar anmälningstjänst för sms-bedrägerier
Via en ny tjänst där användare kan anmäla sms-bedrägerier vill Tele2 förhindra riskerna att bli utsatt för smishing.
Bedrägerimetoden smishing går ut på att bedragaren skickar ut sms som till synes kommer ifrån ett företag eller tjänst som mottagaren potentiellt använder. Smset innehåller ett meddelande som på något sätt vill få mottagaren att ange person- eller kontouppgifter som bedragaren senare kan använda för att komma åt offrets tillgångar. Metoden har blivit vanligare och nu har Tele2 bestämt sig för att lansera en tjänst där deras kunder kan anmäla den här typen av sms.
Tele2 kommer att samla den här typen av sms och blockera avsändarna för att förhindra att de kan fortsätta med sina bedrägerier. Tjänsten är kostnadsfri och i framtiden kommer den också att effektiviseras genom att låta AI analysera de inkomna smsen och sedan blockera användarna.
– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar. För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.
Tele2 har också inlett ett initiativ tillsammans med andra operatörer för att undersöka hur de kan råda bot på den här typen av problem, som drabbar alla operatörer.
Om du som Tele2-kund har blivit utsatt för smishing ska du vidarebefodra smset till 777, alternativt kopiera texten och numret det skickades från och skicka till 777.
