-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Samsung och Huawei två ljuspunkter
Trenden har vänt: Tillväxt på smartphonemarkanden igen

Under de senaste två åren har vi fått höra om en vikande smartphonemarknad. Men nu har en vändning skett.
Det är ingen gigantisk vändning som kan noteras för den globala smartphoneförsäljningen, då det bara handlar om 1 procent när man jämför årets tredje kvartal med samma period förra året. Men det är ändå en vändning. Det framgår av färska siffror som analysfirman Canalys nu har publicerat. Samsung håller ställningarna som den största leverantören även fortsättningsvis och kan stoltsera med en marknadsandel på hela 22,4 procent. Försäljningen ökade även med 11 procent, och det är sannolikt försäljningen av Galaxy Note 10 som har inneburit det största uppsvinget. Samsung bryter förvisso inte ned sina försäljningssiffror på enskilda modeller officiellt, men man konstaterade ändå i samband med att man presenterade sin kvartalsrapport häromdagen att Note 10 säljer betydligt bättre än förra årets Note 9.
Huawei drar nytta av hemmamarknaden
Det går även bra för Huawei, som nu ökar efter att ha haft ett sämre andra kvartal. Som vi tidigare skrivit om, så handlar det i Huaweis fall primärt om framgångar på den inhemska marknaden, där konsumenterna tycks ha slutit upp bakom varumärket i kölvattnet av handelskriget med USA och den svartlistning som drabbat Huawei. Apple placerar sig på tredje plats, men tappar sju procent och har nu en marknadsandel på 12,3 procent globalt. När Apple nu presenterat sin kvartalsrapport så framgår det också att tjänster blir en allt viktigare inkomstkälla för den amerikanska jätten. Kinesiska Xiaomi är fjärde största leverantör i världen med en marknadsandel på 9,2 procent, medan landsmännen Oppo ligger tätt bakom på en femteplats med en marknadsandel på 9,1 procent.
Med tanke på att vi sannolikt lär få se mängder av telefoner med 5G-stöd under nästa år, samtidigt som operatörer runt om i världen börjar färdigställa sina 5G-nät, så kan vi nog räkna med att uppgången i segmentet håller i sig ett tag till.
I en tidigare version av denna artikel uppgavs fel procentsiffror, det är nu korrigerat.