Så kallade hearables är superheta

Trådlösa hörlurar ger wearable-segmentet en rejäl skjuts

Trådlösa hörlurar har växt till att bli en veritabel komet på den konsumentelektroniska himlen.

Publicerad Uppdaterad

Tycker du att det helt plötsligt vimlar av människor med så kallade true wireless-hörlurar på stan? Det är inte så konstigt. Wearable tech-segmentet har nämligen fått en rejäl skjuts av just trådlösa hörlurar på senare tid, ett undersegment som man ibland refererar till som så kallade hearables. I det begreppet ingår förvisso alla typer av trådlösa hörlurar, men det är primärt true wireless-hörlurarna som märks, då det handlar om en relativt ny företeelse. Faktum är att leveranserna i wearable tech-segmentet ökat med 94,6 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period 2018. Och av de 84,5 miljoner enheter som levererades var 40,7 miljoner trådlösa hörlurar. Den siffran låg på 11,9 miljoner under förra årets tredje kvartal. Det är framför allt Apples Airpods, Samsungs Galaxy Buds och nya hörlurar från Beats som drivit försäljningen. 

Träningsarmband stod för 19,2 miljoner av leveranserna, vilket innebär en uppgång med 48,6 procent. Även smarta klockor noteras för en rejäl uppgång på 48 procent. Tittar man på vilka varumärken som gått starkast så är det föga förvånande Apple (Apple Watch/Airpods) som leder stort med 29,5 miljoner av leveranserna. Därefter följer Xiaomi med 12,4 miljoner levererade enheter. Samsung hamnar på en tredjeplats och har lyckats leverera 8,3 miljoner wearable tech-enheter under tredje kvartalet. 

Källa