-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
Reklamfritt
Tre testar reklamblockering nätet

Uppdaterad: Operatören Tre kommer att utföra ett test med reklamblockering i sitt nät.
Det är i Tres brittiska mobilnät som operatören planerar att utföra ett test med reklamblockering redan på nätnivå. I normala fall är det den enskilde användaren som får bestämma huruvida webbläsaren ska förses med reklamblockerare (någon som är lite krångligare till mobil än till dator), men här ska det alltså utföras redan av operatören själv.
Mellan den 13:e och 20 juni ska ett storskaligt test av funktionen att utföras, där företagets kunder ska kunna välja att blockera upp till 95 procent av all reklam. Bland undantagen finns Facebook och Twitter, där annonserna inte kommer att plockas bort. Det ska däremot vara frivilligt att ansluta sig till blockerings-testet för operatörens kunder.
Tre själva anger samma orsak som många mobilanvändare anger när det kommer till reklamblockering via mobilt internet, att annonserna äter upp en stor del av såväl kapacitet som datapotter.
Internet Advertising Bureau säger, ganska väntat, till BBC att de är kritiska till tilltaget och tycker att det borde läggas ett hårdare tryck på annonsörerna för att skapa mindre dataintensiva annonser istället för att blockera dem helt.
Uppdaterad: Svenska Tre hälsar att de i dagsläget inte har några planer på liknande tilltag här i Sverige.