-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
Reklamfritt
Tre testar reklamblockering nätet
Uppdaterad: Operatören Tre kommer att utföra ett test med reklamblockering i sitt nät.
Det är i Tres brittiska mobilnät som operatören planerar att utföra ett test med reklamblockering redan på nätnivå. I normala fall är det den enskilde användaren som får bestämma huruvida webbläsaren ska förses med reklamblockerare (någon som är lite krångligare till mobil än till dator), men här ska det alltså utföras redan av operatören själv.
Mellan den 13:e och 20 juni ska ett storskaligt test av funktionen att utföras, där företagets kunder ska kunna välja att blockera upp till 95 procent av all reklam. Bland undantagen finns Facebook och Twitter, där annonserna inte kommer att plockas bort. Det ska däremot vara frivilligt att ansluta sig till blockerings-testet för operatörens kunder.
Tre själva anger samma orsak som många mobilanvändare anger när det kommer till reklamblockering via mobilt internet, att annonserna äter upp en stor del av såväl kapacitet som datapotter.
Internet Advertising Bureau säger, ganska väntat, till BBC att de är kritiska till tilltaget och tycker att det borde läggas ett hårdare tryck på annonsörerna för att skapa mindre dataintensiva annonser istället för att blockera dem helt.
Uppdaterad: Svenska Tre hälsar att de i dagsläget inte har några planer på liknande tilltag här i Sverige.
