-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Tappar marknadsandelar
Tufft andrakvartal för Xiaomi
Kinesiska Xiaomi har redovisat sina siffror för årets andra kvartal, och noteras bland annat för ett rejält vinsttapp.
Kinesiska Xiaomi har gått starkt framåt i flera delar av världen på senare tid, men siffrorna för årets andra kvartal blev trots det ingen munter läsning. Nettovinsten föll nämligen under kvartalet med hela 87 procent jämfört med samma period förra året. Detta trots att intäkterna ökade med 14,8 procent. Man såg även en ökad internationell försäljning med 33,1 procent, men tappar trots det marknadsandelar både i hemlandet och internationellt. Antalet levererade enheter ligger stilla på 32,1 miljoner, och de ökade intäkterna beror på att man fått mer betalt per såld enhet. Intäkterna från smartphones ökade jämförelsevis med 59 procent under andra kvartalet 2018 jämfört med samma period 2017.
När det gäller andra produkter så har intäkterna från internet of things- och lifestyleprodukter ökat med 44 procent och står nu för 28,8 procent av de totala intäkterna för bolaget under kvartalet. Smartphoneförsäljning utgör dock fortfarande den i särklass största intäktskällan (närmare bestämt 60 procent). Xiaomi har dock investerat stort i både AI-produkter och smarta hem-elektronik för att bredda sin produktportfölj.