-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tappar marknadsandelar
Tufft andrakvartal för Xiaomi

Kinesiska Xiaomi har redovisat sina siffror för årets andra kvartal, och noteras bland annat för ett rejält vinsttapp.
Kinesiska Xiaomi har gått starkt framåt i flera delar av världen på senare tid, men siffrorna för årets andra kvartal blev trots det ingen munter läsning. Nettovinsten föll nämligen under kvartalet med hela 87 procent jämfört med samma period förra året. Detta trots att intäkterna ökade med 14,8 procent. Man såg även en ökad internationell försäljning med 33,1 procent, men tappar trots det marknadsandelar både i hemlandet och internationellt. Antalet levererade enheter ligger stilla på 32,1 miljoner, och de ökade intäkterna beror på att man fått mer betalt per såld enhet. Intäkterna från smartphones ökade jämförelsevis med 59 procent under andra kvartalet 2018 jämfört med samma period 2017.
När det gäller andra produkter så har intäkterna från internet of things- och lifestyleprodukter ökat med 44 procent och står nu för 28,8 procent av de totala intäkterna för bolaget under kvartalet. Smartphoneförsäljning utgör dock fortfarande den i särklass största intäktskällan (närmare bestämt 60 procent). Xiaomi har dock investerat stort i både AI-produkter och smarta hem-elektronik för att bredda sin produktportfölj.