-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Stora skärmen äger
TV:n dominerar – få kollar Netflix i mobilen

Netflix har släppt färska siffror kring hur användarna konsumerar den populära streamingtjänsten. Och det visar sig bland annat att de absolut flesta tittar på Netflix hemma på tv:n.
Det snackas en hel del om hur mobiltelefonerna tar över i allt högre utsträckning och ibland kan det framstå som att vi nu mer konsumerar nästan all media via våra smartphones. Men färska siffror från streamingjätten Netflix har nu väckt en del uppmärksamhet, då det visat sig att inte mindre än 70 procent av det globala tittandet sker på tv:n snarare än på någon annan enhet. Det är måhända inte förvånande att tv-apparaten står för lejonparten av ”flixandet”, men att siffran skulle vara så hög som 70 procent hade sannolikt färre väntat sig. Netflix har dock satsat hårt på sin närvaro i tv-rummet, inte minst med smart tv-appar för alla tänkbara plattformar och samarbeten med kabel-tv-operatörer, något som sannolikt är en stor del av förklaringen.
Stor skillnad mellan genrer
Men siffrorna skiljer sig också markant från land till land. I Thailand är det till exempel nästan jämnt skägg mellan mobilen, datorn och tv:n. I Frankrike ser man gärna Netflix på mobilen, men huvudsakligen på lunchen. Och även genrer skiljer sig mellan varandra när det gäller val av skärm. Är det tv-serier eller filmer för barn det handlar om så skjuter den procentuella andelen surfplattor plötsligt i taket. Och science fiction-innehåll avnjuts i högre grad än andra genrer på datorer. Till sist redogör man även för hur konsumtionsmönstren skiljer sig avseende wifi eller mobil datauppkoppling. I Sydkorea Netflixas det till exempel intensivt över det mobila datanätet under rusningstid, medan man i Mexiko i princip enbart streamar Netflix över wifi.