Annons

2013-2016

Twitter lägger ner Vine

Den sociala videoklippappen Vine går i graven efter endast tre år.

Publicerad Uppdaterad

Vine startade positivt, mycket tack vare artister som lade upp videoklipp på när de framträder i mer ”privata” sammanhang. Men tjänsten tappade fart över tid och Twitter var inte snabba på att uppdatera den med nya funktioner för att hålla lågan vid liv. Folk tappade med tiden intresset för sex sekunders videoklipp och det blev inte lättare för Vine när tjänster som Instagram blev direkta konkurrenter genom att implementera videomöjligheter. 

Twitter, som köpte Vine 2012 och lanserade tjänsten året efter, försöker nu att strömlinjeforma företaget i kölvattnet av en generell nedgång. Ett försök att sälja Twitter misslyckades tidigare i år då ingen ville betala summan som företaget krävde för ett övertagande. I samband med att Twitter igår gick ut med resultaten för årets tredje kvartal, meddelade företaget att det säger upp 8 procent av arbetsstyrkan, vilket motsvarar omkring 350 personer. Förra året kapade Twitter 300 tjänster.

Alla som har använt Vine behöver i alla fall inte oroa sig för att klippen kommer att försvinna, i alla fall inte i dagsläget. Enligt företagets meddelande så kommer appen att finns kvar ett tag framöver och detsamma gäller websidan. På så vis ska användare hinna ladda ner de videoklipp som de vill behålla. Nyheter kring framtida ändringar av appen och webbsida kommer att meddelas via Vines Twitter-sida och Twitter lovar att nedläggning ska genomföras med omtanke om det innehåll som skapats så ingen ska mista de klipp som finns. 

Källa