Marknadspenetrationen överordnad vinsten

Uppgifter: Apple går back på försäljningen av Homepod

Apple är ett företag som normalt sett har en rejäl vinstmarginal på sina produkter. Men om man får tro färska uppgifter från källor till techprofilen John Gruber, så utgör AI-högtalaren Homepod ett sällsynt undantag.

Publicerad Uppdaterad

Den i Apple-sammanhang ofta mycket tillförlitlige techbloggaren John Gruber, som är mest känd för sin blogg Daring Fireball, kommer nu med uppgifter som är mycket anmärkningsvärda om de skulle visa sig stämma. I podacasten ”The Talk Show” säger Gruber nämligen att Apple går med förlust när det handlar om AI-högtalaren Homepod. Gruber hänvisar till ”en liten pålitlig fågel”, men klargör samtidigt att han själv inte har några som helst bevis för saken. Apple har normalt sett en bruttovinstmarginal på runt 39 procent oavsett vilken produkt det handlar om, men i fallet med Homepod skulle man i så fall ha valt att prioritera att nå så många användare som möjligt framför att göra vinst. 

Apple TV 4K inte heller någon vinstmaskin

Dessutom hävdar Gruber att inte heller streamingboxen Apple TV 4K går med vinst. Den enheten ska dock inte säljas med förlust, utan går jämnt upp. Att Apple har haft problem i konkurrensen med både Google och Amazon råder det inget större tvivel om. Och även om Apple säger sig ha valt att profilera Homepod som mer av en hifi-lösning än som en AI-högtalare, så har man inte lyckats övertyga konsumenterna om dess förträfflighet. Att AI-assistenten Siri inte på långa vägar når samma nivåer som Google Assistent eller Amazon Alexa är förmodligen en större del av förklaringen än Apple skulle vilja. Det förhållandevis höga priset på Homepod lär sannolikt också ha spelat in. Som alltid när det handlar om obekräftade uppgifter gör man bäst i att ta dem med en nypa salt. 

Källa