-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
En exceptionellt tuff marknad
Uppgifter: LG på väg att lämna smartphone-marknaden i Kina
Redan förra året kom uppgifter om att koreanska LG stod i begrepp att dra sig ur den kinesiska smartphone-marknaden. Och nu kommer liknande uppgifter igen. Den här gången från källor med insyn i saken som publikationen China Business säger sig ha talat med.
Det är inte svårt att förstå om LG vill lägga ned satsningarna på den kinesiska smartphonemarknaden. Det må handla om en enorm marknad med en hejdundrande potential, men det är samtidigt också en exceptionellt svår marknad som domineras av lokala tillverkare, vars telefoner ofta erbjuder high end-specifikationer till oerhört konkurrenskraftiga priser. Även Apple har – till skillnad från andra utländska tillverkare – lyckats hitta en nisch med sina Iphone-modeller som något av ett statusalternativ för de mer välbeställda i Kina. Andra utländska tillverkare har däremot försökt slå sig in bland de lokala tillverkarna – vilket självfallet kräver enorma satsningar – utan att kunna redovisa några jätteframgångar. Så sent som i december stod Xiaomi, Huawei, Oppo, Vivo (det vill säga fyra inhemska tillverkare) och Apple tillsammans för 91 procent av marknadsandelarna i Kina.
G5 senaste telefonen
LG har i princip hållit sig borta från den kinesiska smartphone-marknaden sedan 2016, då man släppte sin flaggskeppstelefon G5. Frågan är om det blev den sista enheten som den koreanska elektronikjätten lanserade i Kina, åtminstone inom överskådlig tid. Enligt den källa med insyn i saken som China Business talat med, så ska man istället fokusera på marknader där man haft större framgångar. LG har dessutom förlorat en hel del pengar på sin smartphone-division på sistone, vilket sannolikt gjort att man vill spara in på marknadsföringsinsatser och dylikt. Enligt obekräftade uppgifter ska LG ha tillsatt en speciell utredningsgrupp för den kinesiska smartphonemarknaden, något som är en indikation på att man åtminstone vill analysera vad det är som gjort att man inte lyckats.