-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Efter blixtsuccén
Utvecklare tog bort populär adblocker-app

Peace, som snabbt blev en av de populäraste annonsblockeringsapparna i App Store, har nu stoppats av utvecklaren. Orsaken: ”Det känns bara inte bra”.
En av nyheterna i Ios 9 är möjligheten att blockera annonser i webbläsaren Safari med hjälp av så kallade annonsblockerings-appar.
När Apples nya system släpptes i mitten av förra veckan blev följden att flera adblocker-appar snabbt klättrade mot toppen i App Store.
En av de som blev mest populära var Peace, som hann nå förstaplatsen i USA och plats tre i Sverige för betalappar innan utvecklaren Marco Arment plötsligt bestämde sig för att stoppa försäljningen och dra tillbaka den, bara två dagar efter att appen släppts i App Store.
Anledningen, skriver Arment i en uppmärksammad bloggpost, är att succén med Peace helt enkelt inte känns bra, eftersom appen ”skadar många som inte förtjänar det”.
Exakt vilka Marco Arment syftar på framgår inte, men en tolkning är att han skriver om några av de mediebolag vars intäkter hotas av Peace och liknande appar.
Arment har tidigare försvarat användningen av adblockers genom att jämföra påträngande annonser i mobilen med pop up-reklam från internets barndom.
I sin bloggpost står han fast vid den ståndpunkten, men säger samtidigt att han inte längre ser appar som Peace som det bästa sättet att motverka den sortens av mobilannonsering.