-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Efter blixtsuccén
Utvecklare tog bort populär adblocker-app
Peace, som snabbt blev en av de populäraste annonsblockeringsapparna i App Store, har nu stoppats av utvecklaren. Orsaken: ”Det känns bara inte bra”.
En av nyheterna i Ios 9 är möjligheten att blockera annonser i webbläsaren Safari med hjälp av så kallade annonsblockerings-appar.
När Apples nya system släpptes i mitten av förra veckan blev följden att flera adblocker-appar snabbt klättrade mot toppen i App Store.
En av de som blev mest populära var Peace, som hann nå förstaplatsen i USA och plats tre i Sverige för betalappar innan utvecklaren Marco Arment plötsligt bestämde sig för att stoppa försäljningen och dra tillbaka den, bara två dagar efter att appen släppts i App Store.
Anledningen, skriver Arment i en uppmärksammad bloggpost, är att succén med Peace helt enkelt inte känns bra, eftersom appen ”skadar många som inte förtjänar det”.
Exakt vilka Marco Arment syftar på framgår inte, men en tolkning är att han skriver om några av de mediebolag vars intäkter hotas av Peace och liknande appar.
Arment har tidigare försvarat användningen av adblockers genom att jämföra påträngande annonser i mobilen med pop up-reklam från internets barndom.
I sin bloggpost står han fast vid den ståndpunkten, men säger samtidigt att han inte längre ser appar som Peace som det bästa sättet att motverka den sortens av mobilannonsering.
