-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Efter blixtsuccén
Utvecklare tog bort populär adblocker-app
Peace, som snabbt blev en av de populäraste annonsblockeringsapparna i App Store, har nu stoppats av utvecklaren. Orsaken: ”Det känns bara inte bra”.
En av nyheterna i Ios 9 är möjligheten att blockera annonser i webbläsaren Safari med hjälp av så kallade annonsblockerings-appar.
När Apples nya system släpptes i mitten av förra veckan blev följden att flera adblocker-appar snabbt klättrade mot toppen i App Store.
En av de som blev mest populära var Peace, som hann nå förstaplatsen i USA och plats tre i Sverige för betalappar innan utvecklaren Marco Arment plötsligt bestämde sig för att stoppa försäljningen och dra tillbaka den, bara två dagar efter att appen släppts i App Store.
Anledningen, skriver Arment i en uppmärksammad bloggpost, är att succén med Peace helt enkelt inte känns bra, eftersom appen ”skadar många som inte förtjänar det”.
Exakt vilka Marco Arment syftar på framgår inte, men en tolkning är att han skriver om några av de mediebolag vars intäkter hotas av Peace och liknande appar.
Arment har tidigare försvarat användningen av adblockers genom att jämföra påträngande annonser i mobilen med pop up-reklam från internets barndom.
I sin bloggpost står han fast vid den ståndpunkten, men säger samtidigt att han inte längre ser appar som Peace som det bästa sättet att motverka den sortens av mobilannonsering.
