-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Förutspås öka lavinartat
Växande efterfrågan på skärmbaserade fingeravtrycksläsare

Så vansinnigt många exempel på telefoner med skärmbaserade fingeravtrycksläsare har vi inte sett i vår del av världen ännu, men om man får tro den kinesiska analysfirman Sigmaintell, så ska efterfrågan på komponenterna öka mycket kraftigt.
Ja, du känner förmodligen till premissen redan. Frontstyckena på smartphone-enheterna består till allt högre procentuell andel av skärm, vilket inneburit att tillverkarna tvingats vara kreativa kring sådant som sensorer, kameror och inloggning. Sensorpaneler har blivit vardagsmat, men när det gäller konceptet med skärmbaserade fingeravtrycksläsare har det gått lite sisådär, om man ska vara krass. Många har valt helt andra lösningar, inte minst ansiktsbaserade autentiseringslösningar à la Apples Face ID, alternativt klassiska fingeravtrycksläsare monterade på bakstycket. Men enligt den kinesiska analysfirman Sigmaintell så kommer nu skärmbaserade fingeravtrycksläsare starkt.
Stark efterfrågan
Det är primärt i Kina som de skärmbaserade fingeravtrycksläsarnas framfart nu inneburit en starkt ökande efterfrågan. Den kinesiska tillverkaren Vivo var först ut med konceptet, men sedan dess har andra hakat på, inte minst Xiaomi. Innan årsskiftet berknas antalet beställda komponenter ligga på 42 miljoner exemplar, enligt Sigmaintell. Nästa år räknar man med att även de koreanska tillverkarnas efterfrågan ska ge ytterligare en stark skjuts för teknologin, något som föranleder en prognos på att siffran då ska öka till 100 miljoner. Huruvida man är rätt ute eller inte med sin prognos återstår förstås att se, men givet Apples historiska förmåga att etablera trender (även om man inte nödvändigtvis är några pionjärer) så är vi förstås en aning skeptiska. Ansiktsigenkänning känns således onekligen som en hetare kandidat på autentiseringssidan just nu.