-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Oklar omfattning
Växelfel stoppar röstsamtal för kunder hos Telenor och Vimla
Användare hos Vimla har hört av sig till Mobil och rapporterat om problem att ta emot samtal. Nu vet vi vad orsaken är.
Telenor har drabbats av ett fel i en av sina växlar. Mikko VIitala som är presschef på Telenor bekräftar att växeln hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal. Från kunder hos Vimla, som ägs av Telenor och använder Telenors nät har vi på Mobil fått rapport om att det går att ringa samtal, men inte ta emot samtal. Det här vittnas det även om på Vimlas forum för de egna kunderna. Där har dock Vimla inte rapporterat om orsaken eller när problemet kan vara löst.
Mikko Viitala, presschef på Telenor säger till Mobil att de just nu inte har några uppgifter om exakt hur många kunder som är drabbade, men säger att problemen drabbar kunder i olika delar av landet.
– Vi jobbar för fullt med att få allt att fungera som vanligt igen, säger han.
Uppdatering: På Telenors hemsida meddelas i driftstatus att problemet sedan klockan 15.30 på fredagen ska vara löst.
