-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Oklar omfattning
Växelfel stoppar röstsamtal för kunder hos Telenor och Vimla
Användare hos Vimla har hört av sig till Mobil och rapporterat om problem att ta emot samtal. Nu vet vi vad orsaken är.
Telenor har drabbats av ett fel i en av sina växlar. Mikko VIitala som är presschef på Telenor bekräftar att växeln hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal. Från kunder hos Vimla, som ägs av Telenor och använder Telenors nät har vi på Mobil fått rapport om att det går att ringa samtal, men inte ta emot samtal. Det här vittnas det även om på Vimlas forum för de egna kunderna. Där har dock Vimla inte rapporterat om orsaken eller när problemet kan vara löst.
Mikko Viitala, presschef på Telenor säger till Mobil att de just nu inte har några uppgifter om exakt hur många kunder som är drabbade, men säger att problemen drabbar kunder i olika delar av landet.
– Vi jobbar för fullt med att få allt att fungera som vanligt igen, säger han.
Uppdatering: På Telenors hemsida meddelas i driftstatus att problemet sedan klockan 15.30 på fredagen ska vara löst.
