Tycks ge upp planerna på en oberoende plattform

Vevo lägger ned alla sina mobil-appar och satsar allt på Youtube-närvaron

Musikvideotjänsten Vevo – som för de flesta användare primärt är känd från Youtube – lägger nu ned samtliga sina mobil-appar och sin egen webbportal. I stället kommer man att satsa allt på sin närvaro på Youtube.

Publicerad Uppdaterad

Nej, musikvideon är inte död, även om de klassiska musik-tv-kanalerna nu mer mest bjuder på reality-tv och klipp där skateboardåkare gör sig illa. Företeelsen lever kvar primärt på Youtube, och dessutom har musikvideon gjort något av en återkomst i och med musikstreaming-tjänsternas satsning på videoinnehåll. Och den som letat musikvideo-klipp på Youtube någon gång känner med största sannolikhet till Vevo, om än kanske mest som en logga som dyker upp i övre högra hörnet stup i kvarten. Vevo ägs gemensamt av flera av de största skivbolagen i världen och har under en tid försökt skapa sin egen plattform, oberoende av just Youtube. Men den satsningen tycks av allt att döma vara över. 

Apparna läggs ned

Vevo meddelar nu själva att samtliga av företagets mobil-appar (tjänsten finns för IOS, Android och Windows Phone) och den konsumentinriktade webbportalen nu ska läggas ned. Istället ska man satsa allt man har på sin närvaro hos just Youtube. Den plötsliga förändringen kan vara resultatet av att Erik Huggers avgick som vd i december 2017. Strategin med att skapa en egen plattform var nämligen till stor del hans idé, och man hade under Huggers ledning även planer på en betaltjänst. Vad gäller smart-tv-apparna som man lanserat, så ska vissa av dem få leva vidare tillsvidare. 

Källa