-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Topp-30-apparna i App Store i snitt fem år gamla
Vi laddar nu mest ned äldre appar, med ett stort undantag: spel

Färsk statistik visar att vi smartphoneanvändare i huvudsak är intresserade av äldre och etablerade appar. De enda nya appar vi laddar ned i någon större omfattning är spel.
Facebook, Instagram, Google Maps, Spotify. Idel klassiker. Ytterst få nya appar står att finna på topp 30-listan över de mest nedladdade apparna i Apples App Store, där snittåldern för en app nu ligger på cirka fem år. Det kan jämföras med situationen för just fem år sedan, då snittåldern på apparna på samma lista låg på två år. Tendensen är solklar: Vi laddar helst ned äldre och etablerade appar och är inte så intresserade av nya, något som möjligen ger entreprenören Elon Musk rätt i sin åsikt om att de största problemen redan är lösta (även om det handlade om internet i största allmänhet snarare än om just appar).
Spel går mot trenden
Det ser i princip likadant ut i Googles Playbutik, även om snittåldern på topp 30-apparna där är aningen lägre med sina fyra år. 2014 låg snittåldern på apparna på samma lista dock på bara 1,5 år. Men det finns en kategori appar som går mot strömmen och det är spelapparna. Tittar man enbart på spelappar så är 85 procent av dem yngre än två år. Den logiska förklaringen till det är förstås att man tröttnar på spel förhållandevis snabbt, eller helt enkelt spelar klart dem.