-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Topp-30-apparna i App Store i snitt fem år gamla
Vi laddar nu mest ned äldre appar, med ett stort undantag: spel
Färsk statistik visar att vi smartphoneanvändare i huvudsak är intresserade av äldre och etablerade appar. De enda nya appar vi laddar ned i någon större omfattning är spel.
Facebook, Instagram, Google Maps, Spotify. Idel klassiker. Ytterst få nya appar står att finna på topp 30-listan över de mest nedladdade apparna i Apples App Store, där snittåldern för en app nu ligger på cirka fem år. Det kan jämföras med situationen för just fem år sedan, då snittåldern på apparna på samma lista låg på två år. Tendensen är solklar: Vi laddar helst ned äldre och etablerade appar och är inte så intresserade av nya, något som möjligen ger entreprenören Elon Musk rätt i sin åsikt om att de största problemen redan är lösta (även om det handlade om internet i största allmänhet snarare än om just appar).
Spel går mot trenden
Det ser i princip likadant ut i Googles Playbutik, även om snittåldern på topp 30-apparna där är aningen lägre med sina fyra år. 2014 låg snittåldern på apparna på samma lista dock på bara 1,5 år. Men det finns en kategori appar som går mot strömmen och det är spelapparna. Tittar man enbart på spelappar så är 85 procent av dem yngre än två år. Den logiska förklaringen till det är förstås att man tröttnar på spel förhållandevis snabbt, eller helt enkelt spelar klart dem.