-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Japansk köpare
Viber sålt för 5,8 miljarder
Kommunikationstjänsten Viber har sålts för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor till japanska Rakuten.
Idag blev det klart att kommunikationstjänsten Viber får en ny ägare i form av Japanska Rakuten. Det cypriotiska företaget köps för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor.
Rakuten äger sedan tidigare bland annat den kanadensiska E-bokläsartillverkaren Kobo, samt en stor andel i Pinterest, och köpet av Viber ska enligt uppgift göra att Rakuten kan öka sin digitala satsning på tillväxtmarknader.
Rakutens VD Hiroshi Mikitani kommenterar köpet med att ”det är en helt ny strategi för oss som kommer att ta Rakuten till en helt ny nivå” och att det hade varit omöjligt att bygga en liknande tjänst på egen hand.
Utöver en användarbas på 300 miljoner användare, merparten av dem i Mellanöstern, Australien, Ryssland och USA ser Rakuten användarbasen som en möjlighet att marknadsföra företagets tjänster till en yngre målgrupp som annars hade varit problematisk att nå.
