-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Japansk köpare
Viber sålt för 5,8 miljarder

Kommunikationstjänsten Viber har sålts för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor till japanska Rakuten.
Idag blev det klart att kommunikationstjänsten Viber får en ny ägare i form av Japanska Rakuten. Det cypriotiska företaget köps för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor.
Rakuten äger sedan tidigare bland annat den kanadensiska E-bokläsartillverkaren Kobo, samt en stor andel i Pinterest, och köpet av Viber ska enligt uppgift göra att Rakuten kan öka sin digitala satsning på tillväxtmarknader.
Rakutens VD Hiroshi Mikitani kommenterar köpet med att ”det är en helt ny strategi för oss som kommer att ta Rakuten till en helt ny nivå” och att det hade varit omöjligt att bygga en liknande tjänst på egen hand.
Utöver en användarbas på 300 miljoner användare, merparten av dem i Mellanöstern, Australien, Ryssland och USA ser Rakuten användarbasen som en möjlighet att marknadsföra företagets tjänster till en yngre målgrupp som annars hade varit problematisk att nå.