-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Operatören som flest är nöjda med
Vimla har de mest nöjda kunderna
För första gången är operatören Vimla bäst enligt Svenskt Kvalitetsindex.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdheten inom telekombranschen sedan 1989, och idag avslöjat resultatet av årets telekom-mätning avslöjats. För första gången är det operatören Vimla som tar förstaplatsen för Sveriges mest nöjda mobilkunder. Vimla nådde resultatet 77,6 i kundnöjdhet före Hallon (75,2), Halebop (74,7) och Comviq (73,3). Längst ner på den redovisade listan kom Telenor med 64,9. De senaste åren är det Halebop som vunnit, men de har alltså nu förlorat förstaplatsen. När Mobil tidigare rapporterat om Vimla har det oftast handlat om missnöjda kunder, då kanske beroende på bolagets bonussystem som ger trogna kunder som värvar andra kunder rabatt och därmed gör att de stannar som kunder även om de är missnöjda.
På företagssidan blev den bäst rankade enskilda operatören Telia med 69,7 före Tele2 på 68,7 och Telenor på 68,3.
Enligt SKI håller den långsiktiga trenden i sig att företagskunder blir mer nöjda med sina mobiloperatörer, samt att den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten. Man konstaterar också att servicefrågorna är tillbaka samt att mindre och nischade varumärken går starkt. Däremot anser man att det finns områden hos operatörerna som kan förbättras, inte minst när det handlar om kontakt kring support och klagomål.