Operatören som flest är nöjda med

Vimla har de mest nöjda kunderna

För första gången är operatören Vimla bäst enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Publicerad Uppdaterad

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdheten inom telekombranschen sedan 1989, och idag avslöjat resultatet av årets telekom-mätning avslöjats. För första gången är det operatören Vimla som tar förstaplatsen för Sveriges mest nöjda mobilkunder. Vimla nådde resultatet 77,6 i kundnöjdhet före Hallon (75,2), Halebop (74,7) och Comviq (73,3). Längst ner på den redovisade listan kom Telenor med 64,9. De senaste åren är det Halebop som vunnit, men de har alltså nu förlorat förstaplatsen. När Mobil tidigare rapporterat om Vimla har det oftast handlat om missnöjda kunder, då kanske beroende på bolagets bonussystem som ger trogna kunder som värvar andra kunder rabatt och därmed gör att de stannar som kunder även om de är missnöjda.  

På företagssidan blev den bäst rankade enskilda operatören Telia med 69,7 före Tele2 på 68,7 och Telenor på 68,3.

Enligt SKI håller den långsiktiga trenden i sig att företagskunder blir mer nöjda med sina mobiloperatörer, samt att den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten. Man konstaterar också att servicefrågorna är tillbaka samt att mindre och nischade varumärken går starkt. Däremot anser man att det finns områden hos operatörerna som kan förbättras, inte minst när det handlar om kontakt kring support och klagomål.

Källa