-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
På östfronten en del nytt
Vivo offentliggör två nya telefoner

Smartphone-jätten Vivo har nu släppt två nya telefoner i form av X9s och X9s Plus. Till en början är de enbart tillgängliga på den kinesiska marknaden.
Den som känner till smartphonetillverkaren Vivos telefonmodell X9 känner igen sig. X9s och X9s Plus är i princip bara uppdateringar av det befintliga konceptet, lite i stil med hur Apple uppdaterar sina enheter med ett s-suffix och lite bättre komponenter vartannat år. De nya enheterna har fått större batterier och kör Android Nougat, och de har även blivit lite större rent fysiskt. Plusversionen har en 5,85-tums AMOLED-skärm och ett batteri på hela 4 015 mAh. Bakkameran har en upplösning på 16 megapixlar, medan selfiekameran nu fått dubbla sensorer på 20 respektive 5 megapixlar. Arbetsminnet ligger på 4 GB och lagringsutrymmet på 16 GB.
Femte störst i världen
Vivo är ett varumärke som inte präglas av någon direkt tyngd i vår del av världen, utan ofta ses som något av ett udda inslag på Android-scenen. Men faktum är att Vivo är världens femte största smartphone-tillverkare i världen, mycket tack vare sina framgångar på jättemarknaderna Kina och Indien. Märket är också känt för att vara förhållandevis innovativt. Som exempel presenterade man nyligen världens första prototypenhet med fingeravtrycksläsare under skärmglaset. Vi lär dock få se mer av Vivo framöver, då man jobbar hårt på att förbättra sin närvaro och synlighet globalt genom bland annat sponsring av större idrottsevenemang. De nya telefonmodellerna är trots den ambitionen till en början enbart aktuella för Kina.