-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
På östfronten en del nytt
Vivo offentliggör två nya telefoner
Smartphone-jätten Vivo har nu släppt två nya telefoner i form av X9s och X9s Plus. Till en början är de enbart tillgängliga på den kinesiska marknaden.
Den som känner till smartphonetillverkaren Vivos telefonmodell X9 känner igen sig. X9s och X9s Plus är i princip bara uppdateringar av det befintliga konceptet, lite i stil med hur Apple uppdaterar sina enheter med ett s-suffix och lite bättre komponenter vartannat år. De nya enheterna har fått större batterier och kör Android Nougat, och de har även blivit lite större rent fysiskt. Plusversionen har en 5,85-tums AMOLED-skärm och ett batteri på hela 4 015 mAh. Bakkameran har en upplösning på 16 megapixlar, medan selfiekameran nu fått dubbla sensorer på 20 respektive 5 megapixlar. Arbetsminnet ligger på 4 GB och lagringsutrymmet på 16 GB.
Femte störst i världen
Vivo är ett varumärke som inte präglas av någon direkt tyngd i vår del av världen, utan ofta ses som något av ett udda inslag på Android-scenen. Men faktum är att Vivo är världens femte största smartphone-tillverkare i världen, mycket tack vare sina framgångar på jättemarknaderna Kina och Indien. Märket är också känt för att vara förhållandevis innovativt. Som exempel presenterade man nyligen världens första prototypenhet med fingeravtrycksläsare under skärmglaset. Vi lär dock få se mer av Vivo framöver, då man jobbar hårt på att förbättra sin närvaro och synlighet globalt genom bland annat sponsring av större idrottsevenemang. De nya telefonmodellerna är trots den ambitionen till en början enbart aktuella för Kina.