-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Låsningar och uppkopplingsproblem
Watch OS 5-betan indragen – låste flera Apple Watch-enheter

För bara några dagar sedan offentliggjorde Apple den nya versionen av Watch OS. Men nu har man dragit in beta-versionen som släppts för utvecklare, efter att den visat sig låsa flera enheter.
Apple offentliggjorde Watch OS 5 – det vill säga den senaste versionen av företagets operativsystem för Apple Watch – alldeles nyligen, närmare bestämt i samband med utvecklarkonferensen WWDC. Uppdateringen innehåller bland annat flera nya träningsrelaterade funktioner och appen Walkie Talkie, som gör det lättare att kommunicera direkt via klockan. Men betaversionen har redan dragits in. Detta efter att det uppdagats att flera enheter låst sig helt och hållet efter installationen.
Series 2 mest drabbad
Det finns otaliga vittnesmål om problem, inte minst i Reddits diskussionsforum, men även på andra håll. Många av de användare som rapporterar att de upplevt problem har haft Apple Watch Series 2-enheter, men det handlar å andra sidan inte uteslutande om den kategorin. Även Series 3-användare har upplevt problem. Det förekommer även rapporter från användare vars enheter inte låst sig, men som däremot fått problem med internetanslutningen efter uppdateringen. Det ska handla om problem med både eventuell LTE-uppkoppling och wifi. Apple har inte aviserat när betan kan tänkas bli tillgänglig igen, och man hänvisar alla som upplever problem med sina enheter till supporten.