-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Förväntas passera både Ipad och Mac under nästa år
Wearables och tillbehör snart större än datorer och Ipads för Apple

Airpods, Apple Watch och diverse andra tillbehör kommer redan nästa år att vara Apples tredje största produktkategori, tror analytikerna.
När man snackar om ”wearables” i en Applekontext så handlar det förvisso om betydligt mer än bara produkter som Apple Watch eller Airpods, det vill säga sådant som vi normalt sett associerar med termen ”wearables”. Apple har nämligen valt att placera såväl AI-högtalaren Homepod samt en rad olika tillbehör i kategorin. Med det sagt är det ändå en intressant utveckling vi ser för kategorin just nu.
Apple kommer förvisso inte längre med försäljningssiffror för enskilda produktkategorier, men enligt analysfirman Above Avalon så kan man ändå följa Apples olika produktkategorier med god precision genom att använda sig av ”en tillförlitlig finansiell modell”. Och enligt den är wearablekategorin hos Apple just nu värd 16 miljarder dollar om året, med en årlig tillväxt på hela 55 till 60 procent. Om den trenden håller i sig så beräknar man att wearablekategorin ska ha passerat både Ipad och Mac i redan nästa år, för att då bli den tredje största produktkategorin för Apple, efter kategorierna Iphone och tjänster.
Vilka effekter det här kommer att få på Apples produkter återstår att se, men vi vet alla hur prioriteringarna sett ut under de senaste åren, då datorerna fått leva i skuggan av telefonerna när det gäller produktutveckling och innovation.