-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Förväntas passera både Ipad och Mac under nästa år
Wearables och tillbehör snart större än datorer och Ipads för Apple
Airpods, Apple Watch och diverse andra tillbehör kommer redan nästa år att vara Apples tredje största produktkategori, tror analytikerna.
När man snackar om ”wearables” i en Applekontext så handlar det förvisso om betydligt mer än bara produkter som Apple Watch eller Airpods, det vill säga sådant som vi normalt sett associerar med termen ”wearables”. Apple har nämligen valt att placera såväl AI-högtalaren Homepod samt en rad olika tillbehör i kategorin. Med det sagt är det ändå en intressant utveckling vi ser för kategorin just nu.
Apple kommer förvisso inte längre med försäljningssiffror för enskilda produktkategorier, men enligt analysfirman Above Avalon så kan man ändå följa Apples olika produktkategorier med god precision genom att använda sig av ”en tillförlitlig finansiell modell”. Och enligt den är wearablekategorin hos Apple just nu värd 16 miljarder dollar om året, med en årlig tillväxt på hela 55 till 60 procent. Om den trenden håller i sig så beräknar man att wearablekategorin ska ha passerat både Ipad och Mac i redan nästa år, för att då bli den tredje största produktkategorin för Apple, efter kategorierna Iphone och tjänster.
Vilka effekter det här kommer att få på Apples produkter återstår att se, men vi vet alla hur prioriteringarna sett ut under de senaste åren, då datorerna fått leva i skuggan av telefonerna när det gäller produktutveckling och innovation.