-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Förväntas passera både Ipad och Mac under nästa år
Wearables och tillbehör snart större än datorer och Ipads för Apple

Airpods, Apple Watch och diverse andra tillbehör kommer redan nästa år att vara Apples tredje största produktkategori, tror analytikerna.
När man snackar om ”wearables” i en Applekontext så handlar det förvisso om betydligt mer än bara produkter som Apple Watch eller Airpods, det vill säga sådant som vi normalt sett associerar med termen ”wearables”. Apple har nämligen valt att placera såväl AI-högtalaren Homepod samt en rad olika tillbehör i kategorin. Med det sagt är det ändå en intressant utveckling vi ser för kategorin just nu.
Apple kommer förvisso inte längre med försäljningssiffror för enskilda produktkategorier, men enligt analysfirman Above Avalon så kan man ändå följa Apples olika produktkategorier med god precision genom att använda sig av ”en tillförlitlig finansiell modell”. Och enligt den är wearablekategorin hos Apple just nu värd 16 miljarder dollar om året, med en årlig tillväxt på hela 55 till 60 procent. Om den trenden håller i sig så beräknar man att wearablekategorin ska ha passerat både Ipad och Mac i redan nästa år, för att då bli den tredje största produktkategorin för Apple, efter kategorierna Iphone och tjänster.
Vilka effekter det här kommer att få på Apples produkter återstår att se, men vi vet alla hur prioriteringarna sett ut under de senaste åren, då datorerna fått leva i skuggan av telefonerna när det gäller produktutveckling och innovation.