"Ser ut som att ridån går ner"

Windows Phone kan försvinna

Microsoft lägger om sin strategi och fokuserar på ett fåtal flaggskepp och billiga modeller.

Publicerad Uppdaterad

Will Stofega, programchef för International Data Corporation (IDC), en internationell firma för marknadsanalys, menar att det ser mörkt ut för Microsofts telefonavdelning. Detta efter att Microsoft meddelat att man de kommande månaderna avskedar 7800 anställda, då främst i telefonavdelningen. Han räknar med att marknadsandelarna för Windows i mobilen är nere på noll inom ett år. Uttalanden kommer från en intervju med Bloomberg.

Källor inom Microsoft hävdar dock att företaget kommer producera sina egna telefoner i minst två år till. Under den här tiden menar Stofega att Windows kommer att få det svårt. Det finns få entusiaster för Windows Phone och mobilmarknaden för konsumenten domineras av Ios och Android.

Satya Nadella, verkställande chef på Microsoft, publicerade igår ett uttalande om var företaget ska fokusera sitt arbete framöver. Istället för att tänka på sin telefonverksamhet som en egen och självförsörjande verksamhet så vill man “skapa ett pulserande ekosystem” som inkluderar företagets alla enheter. Nadella förklarar att man nu vill satsa på säkerhet, kommunikation och flaggskepp. Med andra ord ser Microsoft inte ut att vilja nå ut till en lika stor skara som sina konkurrenter och drar sig ur marknaden som till stor del ägs av Samsung och Apple.

Om tre år kanske Microsofts telefoner har slutat produceras menar analytiker.

Microsoft har dock sått frön för att Windows 10 ska kunna installeras på Android-enheter. Man har utvecklat mjukvara som installerar Windows 10 för mobiler över Googles operativsystem Android. Om Microsoft faktiskt kommer att utnyttja att Android kan installeras på Windows 10 är osäkert, samtidigt har man gjort det lättare för utvecklare att konvertera sina appar till operativsystemet.

Framöver sägs Microsoft alltså fokusera på tre segment av telefoner. Man ska göra flaggskepp, telefoner inriktade på företagsanvändare och prisvärda telefoner i samma klass som storsäljaren Lumia 520. Inom var och en av de här kategorierna ska man lansera ungefär två telefoner årligen, så det handlar om en märkbar reducering av antalet lanserade telefoner årligen, eventuellt då med en mer långsiktig plan att helt avsluta den egna tillverkningen av telefoner. Man kan likna denna strategi med en som Microsoft anävnder för sina Surface enheter, där man lanserar enstaka produkter, men lämnar huvuddelen av tillverkningen till tredjepartstillverkare.