Annons

Intervju Abi Go, Xiaomi

Xiaomi-chefen till Mobil: “Vår innovation är underskattad”

Mobil har träffat Xiaomi-chefen Abi Go när hon var på besök i Sverige.

Abi Go är produktmarknadschef på Xiaomi. Förra veckan presenterade hon Xiaomi Mi Note 10 i Spanien, när vi träffar henne har hon just hållit ungefär samma dragning i Stockholm, i samband med vad Xiaomi kallar sitt officiella intåg på den nordiska marknaden.

I övriga Västeuropa hamnade Xiaomi under tredje kvartalet på en fjärdeplats bland mobiltillverkare, med en imponerande 91-procentig tillväxt jämfört med samma kvartal året innan. Med bara tio år på nacken är det börsnoterade företaget i år det yngsta företag som kommit in på listan Fortune 500 över världens största företag.

Abi Go räknar på presentationen upp vad man anser är företagets fyra kärnvärden: design, kvalitet, innovation och prisvärdhet. Inget ont om kvaliteten på Xiaomis produkter, men det är nog främst prisvärde vi tänker på i samband med Xiaomi. Mi Note 10 har till exempel egenskaper som kan konkurrera med de bästa mobilerna på marknaden, men en prislapp på 6000 kronor. 

Jag frågar Abi Go om hon tycker att Xiaomi är underskattat inom något område.

– Innovation, säger hon bestämt. Hon lyfter fram som exempel Mi Mix Alpha som man visade upp förra månaden. Det är en mobil med en skärm som viker sig runt mobilens sida och vidare till baksidan. 

Det är vad Xiaomi kallar en konceptmobil. Abi Go förklarar att det betyder att den inte finns kommersiellt tillgänglig att köpa och att man fortfarande arbetar med produktionsmetoderna för massproducera liknande telefoner. På samma sätt har företaget visat upp vikbara mobiler utan att lansera någon kommersiell produkt.

Ska fortsätta vara prisvärda

2018 gick Xiaomis vd Lei Jun ut med att företaget inte ska ha mer än 5 procents marginal på sin hårdvaruförsäljning framöver för att säkerställa att produkterna fortsätter att vara prisvärda. Det är jämförbart med marginalerna inom bilindustrin, medan Apples marginaler på hårdvaran uppskattas till 60 procent.

– Vi spenderar inte särskilt mycket på marknadsföring i form av TV-reklam eller annonstavlor säger Abi Go och påpekar att prisvärd inte är detsamma som lågpris. 

Visserligen ligger Xiaomis mobiler i dag i prisnivåer på mellan 1500 och 6000 kronor, men enligt Abi Go kan Xiaomi mycket väl tänka sig att gå över 10 000-kronorsgränsen för en produkt bara den är prisvärd för vad man får.

Xiaomi Mi Note 10 har företagets mest ambitiösa mobilkamera hittills och den känns som något av ett statement att Xiaomi ämnar att på allvar ta upp kampen om den bästa mobilkameran. Jag frågar om hårdvara eller mjukvara är viktigast för en bra mobilkamera.

– Du kan kompensera för bristande mjukvara med bra hårdvara och vice versa, men det blir bäst när de går hand i hand. Vi har precis öppnat vårt största forskningscenter utanför Kina i Tammerfors i Finland med fokus just på kameran. Och de arbetar med både hård- och mjukvara.

Xiaomis satsning i Sverige har hittills drivits lokalt av företaget East-West Distribution men att man nu drar till med ett stort event i Sverige får ses som en markering att företaget nu på allvar intresserar sig för svenska marknaden minst lika mycket som att man ville presentera produkterna Mi Note 10, Mi Smart Band 4, ett startpaket för smarta hemmet, smarta glödlampor och en batteridriven dammsugare för den svenska marknaden. East-West Distribution kommer att fortsätta att vara officiella distributörer, och de kommer även att öppna en Xiaomi-butik i Stockholm i början av nästa år.