-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Sålde bara 10 exemplar
Xiaomi får kritik efter introduktionskampanj i Storbritannien

Kinesiska Xiaomi kunde ha fått en bättre start på sin etablering i Storbritannien. Efter en så kallad blixtförsäljnings-kampanj får man nu nämligen svidande kritik av konsumenterna.
Blixtförsäljnings-kampanjer, eller så kallade ”flash sales”, börjar bli en allt vanligare företeelser när det handlar om stora telefonlanseringar. I regel går det hela ut på att man erbjuder en produkt i begränsad upplaga under en kort period, något som skapar rusning efter produkten och ger den en hel del uppmärksamhet. Xiaomi valde ett sådant grepp i kombination med ett oerhört lågt pris när man under helgen inledde sitt officiella intåg på den brittiska marknaden. Om det är britternas ovana vid konceptet eller om det är Xiaomi som varit snåla låter vi vara osagt, men faktum är att de telefoner man sålde för motsvarande 12 kronor bara var tio stycken till antalet. Försäljningen hann inte mer än inledas förrän Xiaomi proklamerade att telefonerna var slutsålda.
Kan granskas
”Vi har ordnat blixtförsäljningar globalt sedan vår första år 2013, och det är ett sätt att låta några få lyckliga kunder få en av våra smartphones till ett mycket lågt pris. Det här var vår första i Storbritannien och den skapade en långt större efterfrågan än vad vi hade väntat oss” säger en talesperson för Xiaomi till BBC. Normalt sett har Xiaomis kampanjer dock kännetecknats av något mer realistiska priser på åtminstone några tusen exemplar av de modeller som varit aktuella. Det närmaste den här kampanjen man kommit var en kampanj i Spanien där man sålde 50 enheter till ett pris på 1 Euro. Att så få som 10 telefoner såldes i den brittiska kampanjen framgick inte heller särskilt tydligt, vilket nu föranlett att Xiaomi kan komma att granskas av de brittiska tillsyningsmyndigheten för annonser.