Andra kvartalet blev inte så illa

Xiaomi framgångsrika på vikande marknad

Europa en stor anledning till att Xiaomi fick ett positivt andra kvartal.

Publicerad Uppdaterad

Xiaomi har publicerat sina resultat för det andra kvartalet i år, och trots pandemin och den vikande mobilmarknaden blev företagets resultat positivt. Intäkterna under et andra kvartalet stannade på 7,7 miljarder dollar vilket är en ökning med 3,1 procent jämfört med samma tid förra året, och en ökning med 7,7 procent jämfört med första kvartalet 2020. Samtidigt ökade vinsten med nästan 130 procent, eller 650 miljoner dollar, jämfört med andra kvartalet förra året.

Försäljning i Europa spelade en roll i ökningen med en försäljning som ökade med nästan 65 procent, och Xiaomi blev den mest säljande mobiltillverkaren i Spanien, tvåa i Frankrike och fyra i Tyskland.

Enligt marknadsundersökningsföretaget Canalys rankades Xiaomi för det andra kvartalet 2020 på en fjärde plats på den globala marknaden när det gäller leveranser av smartphones med en marknadsandel på 10,1%.