-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Andra kvartalet blev inte så illa
Xiaomi framgångsrika på vikande marknad

Europa en stor anledning till att Xiaomi fick ett positivt andra kvartal.
Xiaomi har publicerat sina resultat för det andra kvartalet i år, och trots pandemin och den vikande mobilmarknaden blev företagets resultat positivt. Intäkterna under et andra kvartalet stannade på 7,7 miljarder dollar vilket är en ökning med 3,1 procent jämfört med samma tid förra året, och en ökning med 7,7 procent jämfört med första kvartalet 2020. Samtidigt ökade vinsten med nästan 130 procent, eller 650 miljoner dollar, jämfört med andra kvartalet förra året.
Försäljning i Europa spelade en roll i ökningen med en försäljning som ökade med nästan 65 procent, och Xiaomi blev den mest säljande mobiltillverkaren i Spanien, tvåa i Frankrike och fyra i Tyskland.
Enligt marknadsundersökningsföretaget Canalys rankades Xiaomi för det andra kvartalet 2020 på en fjärde plats på den globala marknaden när det gäller leveranser av smartphones med en marknadsandel på 10,1%.