-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Andra kvartalet blev inte så illa
Xiaomi framgångsrika på vikande marknad
Europa en stor anledning till att Xiaomi fick ett positivt andra kvartal.
Xiaomi har publicerat sina resultat för det andra kvartalet i år, och trots pandemin och den vikande mobilmarknaden blev företagets resultat positivt. Intäkterna under et andra kvartalet stannade på 7,7 miljarder dollar vilket är en ökning med 3,1 procent jämfört med samma tid förra året, och en ökning med 7,7 procent jämfört med första kvartalet 2020. Samtidigt ökade vinsten med nästan 130 procent, eller 650 miljoner dollar, jämfört med andra kvartalet förra året.
Försäljning i Europa spelade en roll i ökningen med en försäljning som ökade med nästan 65 procent, och Xiaomi blev den mest säljande mobiltillverkaren i Spanien, tvåa i Frankrike och fyra i Tyskland.
Enligt marknadsundersökningsföretaget Canalys rankades Xiaomi för det andra kvartalet 2020 på en fjärde plats på den globala marknaden när det gäller leveranser av smartphones med en marknadsandel på 10,1%.