Går mot strömmen

Xiaomi går framåt när konkurrenterna backar

Kinesiska Xiaomi utgör just nu ett av de stora undantagen i smartphone-segmentet, där man går framåt medan konkurrenterna ägnar sig åt kräftgång.

Publicerad Senast uppdaterad

Smartphone-marknaden är sedan en tid tillbaka på nedgång till följd av en minskad efterfrågan, något som till stor del beror på en mättad marknad som törstar efter nya innovationer på området. Under årets tredje kvartal minskade smartphoneförsäljningen med 8 procent över året, enligt siffror som analysfirman Strategy Analytics presenterade i början av månaden. Samsung håller alltjämt ställningarna som världens största tillverkare, följda av Huawei och Apple. Men på fjörde plats placerade sig Xiaomi, som visar sig gå mot strömmen genom att redovisa tillväxt på smartphonesidan. Lönsamheten för årets tredje kvartal ökade med hela 36,1 procent över året och antalet levererade smartphones ökade med 20,4 procent till 33,3 miljoner enheter. 

Högre snittpris

Xiaomi hävdar att man jobbat hårt på att optimera sin produktportfölj på hemmamarknaden när det handlar om telefoner i mellan- och toppsegmenten. Samtidigt har snittpriset per enhet ökat, något som givit Xiaomi en bättre lönsamhet. Dessutom har man sakta men säkert utökat sin närvaro på andra håll i världen. Inte minst Västeuropa har visat sig vara en marknad där man växer stadigt. Xiaomi etablerade sig alldeles nyligen i Storbritannien, och företagets svenska partner East & West Distribution meddelade nyligen att man är redo att satsa ännu hårdare här i Sverige. Om tendensen håller i sig för Xiaomi återstår förstås att se, men konceptet med billigare enheter med fin prestanda tycks onekligen falla allt fler i smaken. 

Källa