Marknadstrender 2021

Xiaomi och Oppo ökar kraftigt när Huawei tappar

I Huaweis frånvaro ges mer spelrum till andra tillverkare att plocka åt sig marknadsandelar. Just nu verkar det som om främst Xiaomi och Oppo utnyttjar möjligheten.

Analysfirman Canalys har släppt en marknadsanalys av första kvartalet, tillsammans me IDC och Strategy Analytics. Försäljningsstatistiken visar att Xiaomi har gjort ett riktigt bra första kvartal, både globalt och i Sverige. På en global spelplan har de ökat antal sålda enheter med 62 procent. Det har gjort att de ökat sin marknadsandel med en procent och ligger trea med Apple och Samsung framför sig. 

Xiaomi har 14 procent, Apple 15 och Samsung 22 av den globala marknaden. Men enligt rapporten från analysföretagen är det Xiaomi som haft den största ökningen av sålda enheter under det första kvartalet, tätt följda av Oppo (som ökat med 60 procent). 

Ser man på den svenska marknaden har Lenovo och Xiaomi stått för de största uppgångarna med 653 respektive 431 procents ökning (det framgår dock inte om det är antal sålda enheter eller förtjänst av sålda enheter som siffrorna gäller). Ökningen ger hur som helst Xiaomi det bästa kvartalet de haft hittills. I Sverige har Xiaomi en tredjeplats med nio procent av marknaden. Närmast är det nedåt till Lenovo som innehar fjärdeplatsen med sex procent av marknaden. Det är fortfarande ett rejält hopp till andra platsens Samsung som har 35 procent av marknaden och Apple som ligger tio procent över Samsung. 

I Europa har  Apple tappat en placering jämfört med tidigare och Xiaomi har gått förbi och är för första gången på andraplatsen med 23 procent av marknaden, medan Apple ligger på en tredjeplacering med 19 procent av marknaden. Apple har egentligen inte tappat något i försäljning här utan det handlar om att Xiaomi har ökat kraftigt. Den största ökningen står dock Oppo för som har ökat med 153 procent (inte heller här framgår det om det är antal enheter som menas med siffran). 

Men mycket av ökningen för både Xiaomi och Oppo går nog att basera på Huaweis minskning, på en europeisk nivå har de tappat 81 procent, men innehar fortfarande en femteplats. Huruvida Huaweis försäljning av Honor kan göra att Honor kommer att komma tillbaka till toppstriden återstår att se.

Källa