Ännu en reklamläcka

Xiaomis nya flaggskepp Mi 8 kommer till fler länder än Kina

Nej, Sverige är inte aktuellt i den första lanseringsvågen, men Xiaomis nya flaggskepp Mi 8 är åtminstone inte Kina-exklusivt. Det visar ännu en läckt reklam-affisch som nu dykt upp på internet.

Publicerad Uppdaterad

I morgon är det dags för Xiaomi att offentliggöra sin nya flaggskeppsenhet Mi 8. Detta i samband med ett event Kina-exklusivt flaggskeppsenheter är förstås avgörande för att lyckas på andra marknader än den kinesiska, inte minst i norra Europa, där flaggskeppstelefoner tenderar att dominera. Och telefonen tycks nu av allt att döma vara aktuell för fler marknader än den kinesiska. Det framgår av en reklam-affisch som läckt ut och börjat cirkulera på nätet. På bilden ser man åtta kända landmärken runt om i värkden genom en 8, och man behöver inte vara någon globetrotter för att känna igen vilka marknader som åsyftas: Egypten, Frankrike, Indien, Italien, Ryssland, Spanien, Thailand och Vietnam kommer alla att få enheten. 

Blir sannolikt dyrare

Det skulle förstås kunna handla om fler marknader än så, men de nämnda länderna är de som finns med på affischen. Det är inte omöjligt att Xiaomi valde att hoppa över Mi 7 just för att enheten är aktuell i åtta länder. De nordiska länderna finns således inte representerade, men förhoppningsvis vittnar bilderna om vilka länder som är aktuella i en första lanseringvåg, och eventuellt kan Sverige följa i ett senare skede. I så fall lär telefonen dyka upp via operatören Tre, som i dag är den svenska operatör som har ett samarbete med den kinesiska telefonjätten. Priset på enheten i vår del av världen kommer sannolikt att bli högre än i Kina, då Xiaomi har för vana att sätta högre priser utanför hemlandet. Mi 8 sägs lanseras tillsammans med aktivitetsarmbandet Mi Band 3, men det finns i nuläget inga uppgifter om internationella ambitioner med den enheten. 

Källa