-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Följer landsmännens exempel
Xiaomis Redmi blir ett fristående varumärke
Xiaomi ”gör en Huawei” och låter Redmi bli ett eget telefonmärke, istället för bara en serie telefoner under namnet Xiaomi.
Ibland blir en modellserie så populär att den nästan är att betrakta som ett fristående och avknoppat varumärke. Då kan det vara läge att låta den där modellserien leva sitt eget liv, för att inte förvirra kunderna och för att positionera sig tydligare i ett visst marknadssegment. Just det har Huawei till exempel valt att göra med Honor, som från början var ett modellnamn på lite enklare telefoner. I dag är det mer eller mindre vattentäta skott mellan Huawei och Honor, och man pratar om Honor-telefoner som ett helt separat märke, även om de inte riktigt är det. Ett annat och kanske lite mer långsökt exempel är BKK Electronics som äger Oppo, Vivo och Oneplus. Och nu gör Xiaomi alltså samma sak med sina Redmi-telefoner.
Få detaljer avslöjade
Exakt hur man kommer att organisera det hela är oklart, liksom vilka följder det kan tänkas få. Xiaomi har inte avslöjat mer än att man tänker göra Redmi till ett oberoende varumärke. Men förmodligen kommer man att satsa mer på flaggskeppstelefoner under varumärket Mi och låta Redmi ägna sig åt budgetenheter. Beskedet kommer inte långt innan offentliggörandet av en ny Redmi-telefon, något som ska ske den 10 januari. Och möjligen har Xiaomi lite mer att berätta om uppdelningen av varumärkena i samband med det.