-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Välkommen till nutiden
Youtube lanserar mobilvänliga annonser i porträttläge

De flesta av oss använder våra mobiler i vertikalt läge, något som Youtube nu till slut har valt att anpassa sina annonser efter.
Visst. Man bör titta på Youtube med telefonen i horisontellt läge. Det är ju trots allt en videotjänst vi snackar om. Men faktum är att de flesta av oss använder våra telefoner i porträttläge, och inte sällan väljer vi att byta till horisontellt läge först om det är längre klipp vi konsumerar. Trots det har Youtube hårdnackat valt att inte tillgodose önskemålen från annonsörer om ett mer mobilanpassat vertikalt annonsformat. Men nu blir det ändring på den saken, då man nu lanserat precis ett sådant format.
Större vid klick
Annonserna kommer att fylla 75 procent av skärmen med automatik, men om man klickar på dem så ska de fylla hela skärmen. Det nya annonsformatet erbjuder förstås helt nya möjligheter när det handlar om hur man kan disponera skärmytan. Vertikala klipp har på senare år blivit allt vanligare, inta minst i och med Snapchat och INstagram Stories, och den tidigare uppfattningen om att all video bör vara horisontell har långsamt börjat naggas i kanten. Ett antal företag har redan satsat på vertikala Youtube-annonser, till exempel biltillverkaren Hyundai.