-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Företaget bakom Marshall Headphones och Urbanears
Zound ökar – varumärket Marshall en viktig del i framgången

Det svenska företaget bakom varumärkena Urbanears och Marshall Headphones ökade omsättningen med 33 procent förra året.
Unicorns brukar man kalla startupföretag som vid det här laget varit så framgångsrika att de värderas till över en miljard dollar. På listan över svenska företag som får räknas in i den kategorin finns Zound Industries.
Zound säljer hörlurar och högtalare främst under två varumärken. Dels det egna märket Urbanears där hörlursserien Plattan förmodligen är mest känt, dels licensierar man varumärket Marshall. Under hösten förlängde Zound sitt licensavtal till 2033 och i samband med det fick Marshall aktier i Zound till ett värde av 68,3 miljoner. Totalt värderades då företaget till 1,37 miljarder. Enligt företagets budget för 2018 bedömdes Marshall-produkterna stå för 88 procent av omsättningen.
När Zound nu publicerat sitt resultat för 2018 fortsätter företaget att växa kraftigt. Under året ökade omsättningen med 33 procent till 1,8 miljarder kronor.
I pressmeddelandet uppger inte företaget hur stor vinst man gjorde. Förra året var vinsten 60,5 miljoner på en omsättning om 1,4 miljarder kronor.