Annons

Självhäftande mobil med ögonstyrning

ZTE:s kickstarter blev en PR-flopp

ZTE:s PR-kampanj med mobilen Hawkeye ser ut att ha slagit rejält slint, och nu tar man till enkäter igen för att styra den på rätt köl.

Publicerad Uppdaterad

All publicitet är god publicitet sägs det, och med "Project CSX" har ZTE helt klart fått en del medieuppmärksamhet. Först frågade man medlemmar på företagets diskussionsforum vilken av ett antal olika framtidsprojekt man ville att de skulle göra en telefon av. Resultatet blev en självhäftande telefon med ögonstyrning. Man bad även användarna döpa mobilen, och resultatet blev Hawkeye.

Nästa steg i PR-kampanjen var att lägga ut mobilen som en Kickstarterkampanj, och det var här det började gå snett. För det första uppfattas det ofta som provocerande snålt av storföretag att använda crowdfunding för att finansiera nya produkter. För det andra visade det sig röra sig om en rätt tam mellanpristelefon vars främsta gimmick skulle vara att den kan skrolla i webbsidor med ögonen, en funktion som bland annat Samsung experimenterat med i Galaxy S4, där det funkade jättedåligt.

Vad gäller den självhäftande baksidan kom ZTE på att det är jäkligt opraktiskt att ha en självhäftande mobil i fickan, så det bidde ett klibbigt skal till telefonen, något som knappast motiverar en Kickstarter.

När Kickstarterkampanjen nu på tre veckor dragit ihop mindre än 200 intresserade, eller drygt 7 procent av finansieringsmålet har ZTE i stället en PR-kris att ta hand om och för att lösa den vänder man sig återigen till sina användare på forumet. Användarna får välja mellan ett antal alternativ för vad som skulle göra telefonen mer attraktiv i deras ögon. Det populäraste alternativet är för närvarande att byta ut chipsetet från Snapdragon 625 till Snapdragon 835. Övrriga alternativ är större batteri och "Stock android" med endast ögonstyrningen som tillägg. Det näst mest populära alternativet är dock "övrigt".

Källa