Annons

5 fakta om spel i Sverige

Fem intressanta fakta om spelande och spelare.

1. En miljard spelare

Man räknar med att cirka var fjärde person i världen har spelat ett spel som är utvecklat av svenskar. Inte undra på alltså att spelandet i Sverige blomstrar. Tillväxten i den svenska spelbranschen från 2010 till 2020 var minst sagt betydande - enligt det svenska spelutvecklarindexet ökade det från 130 till 3 312 miljoner euro.

Och spelbranschen är större än de stora namnen som Mojang, King och DICE.

2. Från subkultur till framgång

I videospelens barndom var det främst i Japan, USA och Storbritannien som de framgångsrika internationella företagen fanns. I Sverige och ett fåtal andra länder uppstod sedan i början av 1980-talet en subkultur som kallades Demoscenen. Människor använde sig av tidiga hemdatorer som Commodore 64 och Amiga för att visa upp sina programmeringskunskaper genom ljud- och videoföreställningar.

Ett exempel är Digital Illusions, numera DICE. Företaget startades av fyra vänner från Demoscenen 1992 då de släppte kultförklarade Pinball Dreams följt av enormt framgångsrika Battlefield.

3. Minecraft-hysteri 

I mars 2021 var det över 140 miljoner människor som spelade Minecraft varje månad. I det här populära sandlådespelet, som utvecklas av Mojang Studios, bygger spelarna 3D-världar med hjälp av olika typer av block för att sedan utforska och tillverka föremål i sin nya värld.

Minecraft skapades av Markus "Notch" Persson och började som ett hobbyprojekt. Spelet släpptes i en tidig version 2009 och blev direkt en stor succé. Den snabba framgången ledde till grundandet av Mojang. År 2014 sålde Persson sitt enormt framgångsrika spelföretag till Microsoft för 2,5 miljarder dollar.

4. Spelkulturen

Om man tittar närmare på vad som fick Sverige att ta steget och bli en viktig aktör ligger en del av förklaringen i Sveriges förkärlek för spelkulturen. Detta säger Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen

"Spelutveckling sker inte i ett vakuum", säger han. "Den ingår i ett bredare sammanhang bestående av spelare, e-sportsutövare, festivaler liknande DreamHack, YouTubers och så vidare. Och svenskarna ligger i toppen av hela detta spektrum".

Den svenska YouTubern PewDiePie har över 100 miljoner prenumeranter, DreamHack är världens största digitala festival och inom e-sport - eller tävlingar inom videospel. Sverige har flera spelare i världseliten och landet är den näst största marknaden för e-sport.

Även nätspelande har ökat under de senaste åren vilket gör det möjligt för spelare att spela på online casino inom en mängd olika spel.

5. Svenskarna är erfarna datoranvändare

Kunskap om datoranvändning har också en avgörande betydelse. Redan på 1980-talet när Commodores kom var datoranvändningen relativt sett mycket utbredd.

1998 blev tillgången på hemdatorer ytterligare påskyndad genom ett initiativ från regeringen och fackföreningarna som använde sig av subventioner och skatteincitament för att ge anställda möjlighet att till överkomliga priser hyra persondatorer med möjlighet att senare köpa dem. Därigenom ökades datorkunskapen bland allmänheten. Det fick också fler människor att börja spela datorspel.