Undersökningar tyder på att en majoritet av västvärldens arbetstagare jobbar helt eller iallafall delvis på distans. Med upptäckten att arbete på distans kan spara företag stora summor och flera kontor som stängt permanent, samt arbetstagare som sparar värdefull tid som kan spenderas med familjen istället för på väg till eller från arbetet, spår många att arbete på distans är här för att stanna.
Detta innebär att verktyg för kommunikation på distans, fildelning, planering, tidsrapportering, samt verktyg för fokus och produktivitet, är viktigare än någonsin.
Förutom de mest uppenbara apparna som de flesta känner till vid detta laget, som Zoom, Skype, Google Drive, Google Calendar och Slack, finns några appar som oförtjänt undgått samma uppmärksamhet. Dessa är våra tips på appar som kan göra arbetsdagen på distans både roligare och mer effektiv.
De bästa apparna för dig som jobbar hemifrån
Dialpad
Dialpad är en plattform för kommunikation på kontoret som hjälper användarna ta virtuella möten till nästa nivå. Appen erbjuder både videomöten, konferenser och kan fungera som kontaktcenter.
Med hjälp av AI skapas en transkription av allt som sagts under mötet och de kollegor som inte kunnat närvara kan med enkelhet läsa igenom det som sagts. Ett användbart verktyg för företag med anställda i många olika tidszoner eller för den som missat att anteckna de viktigaste punkterna under mötet.
Man kan även använda Dialpad för att ringa kunder, så länge man har internetuppkoppling, samt sätt att synkronisera appen med verktyg som Salesforce och Zendesk, för ett ännu mer produktivt arbetssätt.
TickTick
TickTick tar förstaplatsen när det kommer till appar som skapats för att förbättra produktivitet, tack vare sin användarvänlighet och tydlighet. Appen låter dig importera din kalender och hantera flera olika projekt samtidigt, medan den känns modern och skön att använda.
En funktion vi älskar är röstigenkänningen som gör kommandon till uppgifter att genomföra, med datum eller deadlines inkluderade.
Appen fungerar i de flesta operativsystem och på många enheter, vilket gör att du enkelt kan hålla koll på vad som ska genomföras var du än befinner dig.
Express VPN
Ett virtuellt privat nätverk, eller VPN, är främst känt för att skydda individens integritet, genom att göra internettrafik svårare att spåra. Något som är användbart både när det kommer till anpassad reklam och att undgå kriminella intrång och stölder av kortuppgifter.
Med uppenbara fördelar för den som jobbar hemifrån och hanterar känsliga företagsdata och intern kommunikation, blir ExpressVPN oumbärligt för kollegor som vill sända företagsinformation och filer mellan sig, eller ansluta till företagets nätverk på distans.
“Förutom det grundläggande, som god hygien när det kommer till lösenord, multifaktorautentisering och kryptering, rekommenderar jag utbildning av anställda i social engineering samt en plan som förbereder företaget för cyberbrott och intrång” berättar Harold Li, VD för ExpressVPN.
Toggl
Är du småföretagare och behöver en app för tidrapportering, projektledning och smarta sätt att skapa rapportering och fakturor är Toggle appen för dig. Appen är den enklaste att installera och använda av alla appar för time tracking vi testat.
Kostnaden för appen är tydlig och baseras på antal användare, men är gratis för dig som arbetar hemifrån och behöver ett sätt att hålla fokus på arbetsuppgifterna istället för sociala medier. Appen håller koll på exakt hur mycket tid du spenderat på vad, på både dator och telefon, samt hur mycket av din totala tid online som faktiskt spenderats på något viktigt.
Toggl kan även synkas med andra verktyg för arbete på distans som Trello, Evernote och Asana.
Serene
Hur ofta händer det att du hamnar på sociala medier istället för att jobba? Det är lätt att spendera sin tid och energi på fel saker när man har ett hemmakontor eller jobbar på distans temporärt. Är du trött på att få jobba till sena timmar eller ta igen förlorad tid på helgen, eftersom du slösat bort din tid på kattklipp, är Serene värt att testa.
En app utvecklad för Mac, som klipper möjligheten att distrahera sig och låter dig organisera arbetsdagen genom praktiska att göra-listor. Sätt på timern för att sätta telefonen på ljudlös och blockera sidorna du annars lätt förlorar dig i.
Som plus erbjuder appen även musik för den som fokuserar bättre med bakgrundsljud i öronen.
Grammarly
Att jobba på distans innebär mycket skriftlig kommunikation, både mot kunder och kollegor, inte sällan på engelska eller språk som kanske inte är ens förstaspråk. Grammarly gör jobbet när det kommer till att upptäcka stavfel, påpeka meningsuppbyggnad, eller föreslå synonymer.
Genom att göra rättningen smidig och skriveriet till ett nöje, låter appen dig skapa texter på en professionell nivå även på engelska, utan att det behöver ta flera timmar av den värdefulla arbetsdagen.
För att förbättra användarens skriftspråk sänder appen mejl där den språkliga datan analyseras och uppmärksammas. Alla smarta funktioner och enkelheten att använda Grammarly, gör den till vår favoritapp när det kommer till skriftlig kommunikation.