Annons från Topdog

Hur du får fler att ladda ner din app med ASO

Har du utvecklat en app och vill att så många som möjligt ska hitta den när de letar efter en app med en viss funktion? Då är det viktigt att du vet lite om ASO och om vad du kan göra för att göra din app mer synlig. Det gäller inte minst om du säljer appar i App Store och Google Play. Här kommer vi att titta på lite av det du kan göra.

Hur fungerar ASO?

SEO-byrån Topdog menar att ASO (App Store Optimization) är en process för att förbättra synligheten och rankningen av en app i Apple App Store eller Google Play Store. Det är ett av de viktigaste sätten att öka nedladdningarna på, eftersom din app kommer att ses av fler potentiella användare. ASO går alltså ut på att optimera olika element som till exempel titeln, beskrivning, sökord, bilder, videor och skärmdumpar. Det handlar också om att analysera resultaten av dina SEO-insatser, så att du kan lära dig vad som fungerar bäst för din app och göra ändringar i enlighet med det.

Faktorer som är avgörande för ASO

App Store och Google Play styrs av olika algoritmer, men de är tillräckligt lika varandra för att de faktorer vi listar här ska vara giltiga i båda butikerna. Dessa faktorer är viktigast för ASO:

● Hur många gånger appen har laddats ner.

● Titeln som beskriver appen.

● Appens beskrivning.

● Indexering av köp som är gjorda inne i appen.

● Appens URL.

● Uppdateringar av appen.

● Betyg som appen fått av användare.

● Hur många gånger appen installerats och avinstalleras.

Dessa är inte de enda faktorerna som påverkar ASO. Särskilt Google har “hidden factors”, eftersom det är en komplicerad algoritm. Det ligger inte i utvecklarnas intresse att presentera ett allt för tydligt recept på hur du får din app att ranka högre eftersom det skulle kunna leda till olika manipulationer.

Detta kan du göra för att förbättra ASO

Det är dina kunder som avgör om din app är attraktiv. Är den det så kommer den att ranka högre än andra appar som gör samma sak, fast sämre. Självklart spelar även annan marknadsföring en viktig roll, så det är inte alltid att de bästa apparna hamnar högst i en sökning. 

Det finns några saker du kan göra inom ASO som i hög grad påverkar appens synlighet. 

● Vad du kallar din app är mycket viktigt för om du lyckas med att nå din målgrupp. Namnet bör bygga på en analys av de sökord som potentiella användare i din målgrupp antas söka på. 

● Titeln bör optimeras utifrån analysen och bör helst innehålla sökord. Det gäller alltså att förstå vilka sökord som är relevanta för din app. Om du inte är nöjd med hur synlig din app är kan det vara en bra idé att ändra titeln och se om det gör skillnad.

● I beskrivningen av din app kan du också lägga in sökord, det påverkar ranking i både App Store och Google Play. Sökorden gör större skillnad om de ligger tidigt i beskrivningen.

● Se till att skärmdumparna ser tilltalande ut och visar appens olika möjligheter. Addera gärna en video också. Det kan vara en trevlig bonus.

● En annan konkret sak du kan göra för att en app ska ranka bättre är att be dina kunder om ett positivt omdöme, ifall de är nöjda.

● Glöm heller inte att länka till din app från så många hemsidor som möjligt.