Min andning har blivit djupare, jag svettas över hela kroppen och sneglar mig lätt över axeln. Där ser jag svart rök. Jag vänder blicken mot väggen framför mig, det jag inte ser kan inte skada mig. Den svarta röken känner jag igen från tidigare, det är någon sorts övernaturligt kreatur, som väntar på att jag ska överge tanken på överlevnad. Inte för att den faktiskt har utsatt mig för någonting tidigare, men Dreadhalls är ett skräckspel i virtuell verklighet och jag litar inte på någon eller något.
Virtuell verklighet kan få en att kallsvettas redan idag. Men tekniken har en lång väg kvar att gå. Teknik som simulerar känsel, högre upplösning, betydligt större synfält och “binaural audio” som fokuserar på realistiska ljudinspelningar utvecklas fortfarande. De som vill göra sig påminda glömmer inte heller att vägen till bildkvaliteten i dagens mobiltelefoner inte har varit helt smärtfri, och det kommer hela tiden ny mjukvara som pressar hårdvaran ytterligare. Samsungs senaste Gear VR är en uppdaterad variant av den vi recenserade i februari. Den här modellen är designad för Galaxy S6 och bjuder bland annat på bättre viktbalans.
Men Gear VR känns som att bära runt på ett par simglasögon med svart kant. Det är ännu tydligare nu än i modellen för Galaxy note 4. Skärmens storlek begränsar ditt synfält men tack vare de mindre pixlarna blir allting också betydligt skarpare. Viktbalansen är utmärkt och går nu att använda i längre omgångar. Gear VR har ibland tyngt ner ögonbrynen vid längre sessioner men detta åtgärdades genom att bara ta av enheten i en eller två minuter.
Ett stort plus i kanten är att det nu finns en USB-port på headsetet. VR-appar kräver mycket av telefonen så batteriet tenderar annars att tappa laddning snabbt om inte man kopplar Gear VR via USB. En touchpanel som kontrollerar apparna och en tillbakaknapp finns precis som förut på högra sidan.
Annons
Illamående och huvudvärk Illamående förekommer fortfarande. Men det betyder inte att Gear VR inte är värt ett köp. Det viktigaste är att veta vad som påverkar illamåendet så att du kan undvika det genom hur du agerar och vilka inställningar du kör med. Den största orsaken till illamående under testning var att kroppen stod still medan din karaktär i ett spel eller kameran i en film rörde sig i sidled. Vänder du dig i samma riktning som du färdas åt minskas också illamåendet.
Det finns många appar med filmer gjorda för virtuell verklighet till Gear VR men många av de tidigare filmerna som släppts till Gear VR har hemsk videokvalitet. Det bidrar inte lika ofta till illamående som att du anstränger ögonen för mycket vilket är tur, men vi skippar helst ansträngda ögon också.
Material När vi satte på oss Samsungs bärbara headset första gången kändes det tillgängliga materialet mest som underhållning. I dag har marknaden mognat något mer men utbudet är fortfarande inte tillräckligt.
Du kan se på en nyhetsrapport från Vice där du ledsagas framåt vid en demonstration i Washington Square Park. Det är mer engagerande och känslosamt än vanliga nyhetsinslag men det är lätt att bli lite illamående. Största anledningen till detta är för att kameran rör sig konstant och att upplösningen inte har nått tillräckligt hög nivå än. Detta är inte bara videomaterialets fel. Upplösningen 2560 pixel räcker helt enkelt inte för att bjuda på en felfri upplevelse. Även när vi spelade upp film med skärmens exakta upplösning var det svårt att identifiera objekt som var längre bort. Ju längre bort desto mindre objekt, ju mindre objekt desto mindre pixlar för objektet.
Trots bristerna är inslaget från Vice engagerande och det finns andra filmer som också överraskar. Särskilt förtrollande är en video där du står i centrum för en privat cirkus. Du sitter inuti ett rum som fylls med cirkusartister. Ultraviga akrobatiker kommer rullandes på räls in i rummet ovanpå en gigantisk järnhand, en liten dam fnittrar på din högra sida och en människokatt hostar upp osynliga hårbollar. Runt dig händer det alltid någonting du missar. Det är ett utmärkt exempel på vad filmskapare kan göra med tekniken när den har mognar i framtiden.
Konkurrensen Från linser i kartonglåda och magnetsvep till en hårdplastprodukt med touchpanel och en tillbakaknapp. Google Cardboard står i ringen mot Gear VR och även om Gear VR i direkt jämförelse är tekniskt överlägsen Cardboard finns det andra alternativ. Flera tillverkare satsar på att skapa sina egna headsets med stöd för Cardboard. Då blir apputbudet det avgörande, tyvärr har Samsung här låst in sig lite i ett hörn.
Sätter du fast Galaxy S6 i Gear VR kopplas dess Mikro USB-port automatiskt in i ditt headset och drar i gång VR-appen Oculus. Här både köper, installerar och startar du de apparna som är till för VR på telefonen. Problemet ligger i att det inte går att undvika att appen startas automatiskt. Även om du tvingar appen att stänga ner startas den upp automatiskt när telefonen kopplas i. Hade Android inte haft så mycket material på Play Store som haft med VR att göra hade det inte gjort något. Men det finns redan en uppsjö med titlar och filmer som är anpassade för virtuell verklighet på mobilen bortanför Oculus och Samsungs app. Därför är det synd att det inte går att klämma in Galaxy S6. För vem vill behöva köpa två separata enheter som gör i princip samma sak?
Vi testade att skruva loss USB-delen som hindrade att telefonen fick plats utan att kopplas i. Skruvarna var små och satt så hårt att de inte ens kom loss med de minsta mejslarna.
Upplevelser och spel Ironiskt nog fungerar Gear VR som allra bäst med spel och det som kallas “upplevelser”. Det är fortfarande inte ett gigantiskt utbud men visst är den digitala butiken mer välfylld med appar än tidigare. I de spel och upplevelser som renderar grafiken själva kommer upplösningen till sin fulla rätt. Till och med att kontrollera sina karaktärer ovanifrån, utan att anta spelkaraktärens perspektiv fungerar smärtfritt. Tyvärr är det Samsung som sätter käppar i hjulen för sig själva här genom att, som vi nämnde tidigare, göra det svårare än nödvändigt att använda appar utanför sitt eget system.
Det finns nytt material men det är begränsat av att Gear VR inte är till för alla konsumenter än. För de som är ute efter att uppleva vad som är möjligt i VR först kan det vara värt att punga ut med 2 000 kr men för en vanlig svensson är det fortfarande svårt att argumentera för.
Betyg:
6/10
Typ: VR-hjälm för Samsung Galaxy S6 Synfält: 96 grader Latens: 20 ms Styrning: rörelsesensor, touchpad, gamepad (säljs separat) Mått: 196 x 99 x 83 mm Pris: 1 990 kr Webb: www.samsung.se