https://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-tester/j-mf-rande-test-kameramobiler
557185
Jämförande tester
Mobilkameran växer sig starkare

Jämförande test: Kameramobiler

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/K-00.jpg?itok=SxLgaXio', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/K-00.jpg?itok=iIDkHIZN', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/K-00.jpg', w: 650, h: 406, title: ' ' },]
Mobilernas kameror har tagit ännu ett steg i sin utveckling. Vi testar vilken som klarar uppdraget allra bäst.

Sida 1: Inledning, G3 & 5S

Trodde du att utvecklingen inom kameramobiler hade nått sin topp trodde du fel. Visst har vi sett utveckling i en rasande takt de senaste åren, men trots det kommer ständigt ny teknik mobilens kamera till godo. Bara i den senaste uppsättningen toppmodeller ser vi nyheter som laserfokus, dubbla kameralinser för 3D-effekt och en hel del annat. För idag är så klart alla tillverkares toppmodeller bäst på allt. Vi hade tidigare uttalade kameramobiler, musikmobiler, designmobiler och så vidare, men idag förväntar vi oss att mobilen ska vara bäst på allt. Det kan man lite hårdraget säga att de 4–5 stora etablerade tillverkarnas telefoner är, eller de har i alla fall den ambitionen. Till de toppmodeller från de stora tillverkarna som vi testar här kan man lägga telefoner från något som idag fortfarande får kallas uppstickare. Några av dem har börjat i liten skala men börjar nu växa sig större även internationellt. Faktum är att de på vissa områden i alla fall kan konkurrera även med de allra bästa idag och då ofta trots en prislapp som bara är en bråkdel av vad jättarna tar för sina flaggskepp.

Utvecklingen inom kameramobiler sker parallellt på flera områden. Dels så blir optiken rent hårdvarumässigt allt bättre och till exempel ljuskänsligheten när du tar bilder i sämre belysning är betydligt bättre idag än den var senast vi testade kameramobiler i en större jämförelse. Det andra området där utvecklingen är som tydligast är på mjuk­varufronten och där i första hand olika appar och funktioner som gör att du kan ändra uttrycket i bilden efter att du tagit den. En del av funktionerna bygger på hårdvara (som de dubbla kameralinserna i HTC One M8) och andra på mjukvara vid fototillfället (som Nokias sekvenstagning i Lumia 930) eller andra lösningar som den för selektiv oskärpa i en del av bilden som Sony och Samsung erbjuder.

LG G3

Vi börjar med det som kan vara testets mest spännande lansering. LG G3 är en av de färskaste telefonerna i testet och den bjuder på flera nyheter, inte minst på just kameraområdet. Mest spektakulärt är så klart den laser som ska göra underverk för autofokusen. Den ska vi så klart hårdtesta och jämföra med konkurrenternas lösningar, men vi börjar i en annan ände.

Det är intressant att se när en tillverkare plötsligt byter strategi. Tanken bakom LG G3 har jag som var med på lanseringen i London fått berättad för mig många gånger. Nästan allt handlar om att skala bort och förenkla. I kameraappens gränssnitt märks det här genom att menyerna bantats ordentligt jämfört med tidigare och många valmöjligheter har helt enkelt prioriterats bort. Färre knappar och färre möjligheter. Det är en tydlig resa åt Apple-hållet. I det enklaste mest avskalade läget har LG G3 inte en enda inställningsikon i sökarvyn. Då är det meningen att man ska trycka av direkt på skärmen. I det mer avancerade läget, inställningsmässigt i alla fall, syns tre ikoner och ett kugghjul som tar dig till fler inställningar, men inte ens de är särskilt omfattande. Det är nästan så att LG är bättre än Apple på att skala bort valmöjligheter och vi kan till exempel inte ställa ISO eller exponeringen manuellt när vi ska ta bilder. Ett avancerat läge med fler möjligheter att göra inställningar de gånger det behövs hade varit trevligt.

Under lanseringseventet för LG G3 gjorde LG en stor affär av den laser som ska göra autofokusen snabbare. Man kan diskutera hur effektiv metoden är, men mer intressant är ju att som vi gör i det här testet helt enkelt se hur effektiv den är i praktiken. I den jämförelse med konkurrenterna som vi genomför här utmärker sig autofokusen i LG G3 inte positivt. Faktum är att det istället är Samsung Galaxy S5 som uppvisar den snabbaste autofokusen och det gäller oavsett om vi testar makrobilder ett fåtal centimeter från kameralinsen eller motiv som befinner sig längre bort och rör sig.

När vi testat LG G3 som mobilkamera och jämfört med övriga telefoner i testet är det framför allt i mörker som LG G3 utmärker sig. Den klarar att ta bra bilder när det är lite sämre ljus och resultatet blir bra oavsett om du använder fotolampan eller kör utan för att få mer naturlig belysning. LG G3 har liksom ­Iphone och HTC dubbla fotolampor med olika färgton så att ljuset ska kunna anpassas efter befintligt ljus och till exempel ge mer naturliga färgtoner även när man använder fotolampa. Det här märks allra tydligast när du tar porträttbilder när det är lite sämre ljus.

+
Dubbla fotolampor
Bra i mörker
Avskalat gränssnitt

-
Väldigt avskalat gränssnitt
Ingen hjälp av lasern

Iphone 5S

När det gäller hur enkla kamerafunktionerna i en mobil är att använda är det alltid en avvägning. Antingen är valmöjligheterna många och användandet krångligt eller så finns få valmöjligheter och därmed även få saker att göra fel på. I den bästa av världar har det här så klart kombinerats till många möjligheter att styra resultatet, men ändå i ett gränssnitt där man inte tappar bort sig. Apple och deras Iphone har alltid varit speciella. Valmöjligheterna är nästan obefintliga. Tittar man historiskt så har Iphone och dess operativsystem fått allt fler valmöjligheter i just kameraappen, men den ligger fortfarande långt ifrån alla konkurrenter. Å ena sidan gör det här att det inte är så mycket du behöver tänka på när du ska fotografera, å andra sidan betyder det att du inte kan välja upplösning eller kontrollera exponeringen helt som du vill. De funktioner som trots allt finns tillgängliga, som seriebildtagning, filter, låsning av fokus och exponering samt HDR och kontroll av fotolampan, är snyggt integrerade så att gränssnittet inte blir oöverskådligt. Snarare är det så att alla kanske inte hittar de få inställningsmöjligheter som finns där. Man kan behöva lite hjälp på traven.

Med tanke på hur lite man själv kan styra i Iphones kamera är det lite överraskande att den ändå klarar sig så bra i konkurrensen. Kameran har ju i stort sett bara ett autoläge och väldigt få inställningsmöjligheter, men ändå blir bilderna i jämförelse med de övriga riktigt bra. Färgåtergivning och detaljrikedom är bra. Blixten ger fin, jämn belysning och de båda fotolamporna med olika färgton gör att även porträttbilder när det är lite sämre ljus får trovärdiga hudtoner och man undviker spökvita ansikten som annars kan bli fallet. När vi tar bilder i mörker utan blixt placerar sig Iphone 5S någonstans i mitten av fältet. Den är inte bäst men behöver inte skämmas för sig. Extrafunktionerna som många av konkurrenterna erbjuder lyser dock med sin frånvaro och det enda som Iphone erbjuder på det området är panoramafunktionen som finns inbyggd i kameraappen. Bristen på extrafunktioner kan dock till viss del vägas upp av det stora antalet appar med fotofunktioner som finns tillgängliga för Ios men då gäller det att man själv anstränger sig och hittar guldkornen i utbudet.

+
Bra autoläge
Enkelt gränssnitt

-
Få extrafunktioner
Få inställningar

Sida 2: Z2 & S5

Sony Xperia Z2

Det var Sony Xperia Z2 som jag innan jag började med testet trodde skulle ta hem slutsegern. Jag visste sedan tidigare, efter att ha testat den, att den är bra i mörker samt att gränssnittet är en bra kombination av enkelhet och möjligheter till anpassning och manuella inställningar. Att telefonen i sig dessutom är vattentålig gör ju inte saken sämre.

I gränssnittet i kameraappen har Sony över lag lyckats väldigt bra just eftersom de som sagt kombinerar många möjligheter att påverka resultatet samtidigt som gränssnittet inte blir oöverskådligt. Så hur åstadkommer man det? Jo, man delar upp allt så att de funktioner man använder ofta syns direkt i sökarvyn medan andra mer avancerade inställningar som man inte använder lika ofta finns i en djupare menystruktur sorterat efter stillbild, video respektive övriga inställningar. En bonus i sammanhanget är de små tilläggsfunktioner som finns direkt i kameraappen och där externa företag också kan ansluta sig. Appar som utnyttjar kameran på något sätt kan alltså se till att hamna direkt här, vilket är smidigt. Det gäller till exempel Twitters videotjänst Wine, Flightradar och Evernote, men tyvärr har särskilt många fler inte hakat på. En nackdel med detta är att Sony själva lagt en del vanliga kamerafunktioner som tilläggsprogram här, vilket gör att det kan vara svårt att veta om jag ska leta efter en specifik inställning/funktion bland extraprogrammen eller bland kamerans inställningsmenyer.

Bildmässigt gör Sony Xperia Z2 få misstag. Den egentligen enda bildkategorin som den misslyckas med är när vi ska ta ett självporträtt i motljus med telefonens främre kamera, för där lyckas telefonen inte med ansiktsigenkänning och kan inte kompensera för motljuset. Det är annars något som Z2 när man använder huvudkameran är riktigt bra på. Färgåtergivningen är generellt riktigt bra och även HDR-läget gör nytta när man vill fånga bilder som innehåller både skuggor och högdagrar. Här finns dock en anmärkning, för på pappret erbjuder Sony Xperia Z2 tjugo megapixel. I praktiken har du dock oftast tillgång till betydligt färre megapixel. För att ens kunna aktivera HDR-läget krävs att jag manuellt ställer ner antalet megapixel från 20,7 till 8. Först då blir det menyvalet tillgängligt och detsamma gäller autoläget. I autoläget ställs megapixelantalet automatiskt ner till 8 och det utan att man ens får information om det. Med det sagt är i alla fall bilderna bra när vi granskar dem.

+
Autoanpassning av motiv
Gränssnittet

-
Lägre upplösning i autoläge

Samsung Galaxy S5

Det finns massor av inställningsmöjligheter i kameran på Samsung Galaxy S5, ja nästan så att det blir för mycket.

I inställningsmenyn för kameran i Samsung Galaxy S5 möts vi av 27 olika ikoner. Bra i sammanhanget är att man enkelt kan välja vilka av de här man använder mest frekvent och sätta dem som fyra genvägar direkt i sökarskärmen, men att leta bland övriga så fort man måste göra något annat blir snabbt oöverskådligt. Att ens hitta den funktion man söker efter samtidigt som motivet just uppenbarat sig är svårt och det hade varit enklare om de i alla fall var kategoriserade på något sätt.

Extrafunktioner som inte direkt har med inställningarna för kameran att göra utan erbjuder mer experimentella funktioner (sekvenstagning, panorama och annat) hittar man under extramenyn Läge. Kombinationen mellan de olika tillgängliga lägena man kan använda och inställningarna i själva kameran blir dock lite problematisk. Anledningen är att de 27 olika ikonerna inte är tillgängliga alltid. Om du till exempel aktiverar läget »Vackert ansikte« är bara ungefär hälften av de vanliga inställningarna tillgängliga och det gör att det blir svårt att veta vilka inställningar man egentligen har aktiva.

När vi studerar resultatet av våra testfotograferingar utmärker sig bilderna från S5 bland annat genom att de är ljusa även när motivet är i dålig belysning, men då märks det också att bilderna är hårt behandlade och detaljrikedomen brister. Det syns exempelvis genom att någorlunda jämna ytor ser ut lite som utsmetade oljemålningar och att kontraster kan få konstiga skuggor. Bättre resultat i mörker får vi när vi använder kamerans fotolampa och generellt behöver bilderna inte skämmas för sig. Det som annars utmärker Samsung Galaxy S5 mest är nog de kreativa funktionerna som finns inbakade i kameraappen. Här finns »virtuell rundtur« där man ska kunna skapa just det, till exempel av en lägenhet, men när vi testar lyckas det mindre bra. Kameran misslyckas med att förstå hur rummen vi går igenom hänger ihop riktigt. Mer användbart är förmodligen läget för att skapa dramatiska actionbilder och följa en hel händelsesekvens i en och samma bild tack vare sekvenstagning där kameran tolkar bilderna och ser vad som förflyttar sig. 

+
Anpassningsbart gränssnitt
Kreativa funktioner

-
Rörigt gränssnitt

Sida 3: One M8 & P7

HTC One M8

När man ska ta en bild är det inte helt ovanligt att det måste gå snabbt. Motivet som uppenbarade sig kan försvinna innan du hunnit få fram kameran. HTC har löst det här bra, för deras kameragränssnitt är befriande avskalat och tydligt. I grundmenyn väljer man mellan till exempel stillbildskamera, video eller selfie-läget för den främre kameran. Stora tydliga ikoner fyller hela skärmen.

När man sedan valt till exempel den vanliga stillbildskameran kan man ställa in olika motivlägen samt ISO och vitbalans om man vill det. Under en inställningsikon i fotoläget finns ytterligare en meny med fler inställningar och möjligen är det lite oklart varför de hamnar där och inte direkt i sökarvyn. En möjlighet att själv anpassa vilka inställningar man vill ha lätt åtkomliga skulle kunna vara en förbättring.

Hårdvarumässigt rymmer HTC One en hel del unika funktioner. Tydligast manifesteras det genom att telefonen har hela tre kameror och inte som övriga telefoner i testet »bara« två. Utöver den främre kameran för självporträtt och den bakre med HTC:s speciella »ultrapixlar« finns ytterligare en kamera på baksidan och den gör att du kan få speciella 3D-effekter samt att du kan välja fokuspunkt i efterhand i dina bilder. Det här är en funktion som även konkurrenterna, trots färre kameralinser, erbjuder men vi kan skriva under på att funktionen fungerar bättre i HTC One M8, säkert tack vare just de dubbla kamerorna. Sedan är ju en annan fråga hur ofta du har användning för funktionen. Ofta vet man kanske redan när man tar bilden var man vill ha fokus.

Den andra stora fördelen med HTC One M8 ska vara ultrapixlarna, men där är vi betydligt mera tveksamma. Det som HTC kallar för ultrapixlar är det faktum att kameran i HTC One M8 utnyttjar sensorstorleken på ett sätt så att den (enligt HTC) ska kunna fånga 300 procent mera ljus än den genomsnittliga mobilkameran och på det sättet vara betydligt bättre i dåligt ljus. Hur nära den genomsnittliga mobilkameran konkurrenterna i testet är låter vi vara osagt, men resultatet är i alla fall att HTC One inte utmärker sig i sitt mörkerseende. Baksidan av ultrapixlarna är att HTC använder en lika stor sensor som konkurrenterna men bara plockar ut 4 megapixel ur den i upplösning och det är betydligt mera märkbart i resultatet än den påstådda bättre ljuskänsligheten. Visst har HTC en poäng i att större bilder inte betyder bättre bilder, men vill du någon gång beskära en bild så blir bristen på upplösning plågsamt tydlig i bilderna från HTC One M8. I mörker utan blixt så hör HTC One M8 till den bättre hälften av testtelefonerna, men den utmärker sig inte speciellt och är inte bäst.

+
Enkelt gränssnitt

-
Låg upplösning

Huawei Ascend P7

Med en prislapp på strax över hälften av vad de dyrare mobilerna i det här testet kostar så kunde man tro att det gör sig påmint inte bara på just prislappen utan även bland funktionerna i Huawei Ascend P7.

När man tittar på bilderna så sticker Huawei P7 ut med den mest lyckade selfie-bilden, alltså med telefonens främre kamera. I flera andra kategorier ligger den i övre halvan av startfältet och telefonen har över lag få saker som gör oss besvikna när det gäller kameran. I mörker har vi vissa problem med att få bra bilder eftersom motivet knappt syns på den mörka skärmen. När bilden väl är tagen är den dock inte lika mörk som sökaren gav sken av.

Inställningarna och kameraappen i Huawei Ascend P7 är överskådliga och bra. I grundläget finns förutom valen att inleda stillbildsfoto eller videofilmning tre ikoner plus en extra som tar dig till mer avancerade inställningar. En bra avvägning mellan ett avskalat enkelt gränssnitt i grundläget alltså och möjligheten att göra de inställningar som man ibland behöver göra.

I den mer avancerade menyn där övriga inställningar för kameran samlas är allt uppdelat i tre kategorier för att öka möjligheten att snabbt hitta rätt. Du har en kategori för kamera, en för video och en tredje för övrigt. Möjligen skulle man vilja ha möjligheten att anpassa de ikoner som är synliga hela tiden, men gränssnittet som det är fungerar ändå bra och funktioner som inte har något eget menyval, till exempel seriebildtagningen, är utformade så att man på ett logiskt sätt hittar dessa ändå. Det är ju till exempel mer eller mindre bestämt att det blir seriebildtagning om du ­istället för att klicka snabbt på avtryckaren håller fingret inne, så även i Huawei P7.

Några spektakulära extrafunktioner är dock inget som Huawei har prioriterat. När konkurrenterna satsar på funktioner för bland annat selektiv oskärpa för att efterlikna systemkamerans egenskaper så är det inget du får med bland Huaweis kamerafunktioner. Det man istället kan lyfta fram är möjligheten att även med telefonens främre kamera ta panoramabilder. Tanken är att man ska kunna få med hela kompisgänget på en och samma bild, men det fungerar bara med kameran i stående läge och då är skillnaden mot att ta en liggande vanlig bild inte särskilt påtaglig. Sedan kan man ju även ta med i beräkningen att Instagram endast använder kvadratiska bilder, vilket minskar användningsområdet ytterligare för den här typen av lite bredare bilder.

+
Bra för selfie

-
Mörk sökare, få extrafunktioner

Sida 4: Vec 4G & 930

ZTE Blade Vec 4G

Trots att ZTE Blade Vec 4G ger ett respektingivande första intryck börjar det inte bra för telefonen i det här testet. De flesta telefoner kan ju ta bra bilder i dagsljus, men det är när man ska fota i sämre belysning eller andra mer tekniskt utmanande situationer som man snabbt märker skillnader kameror emellan. Problemen börjar redan när vi ska ta bilder i sämre belysning, för i sökaren på ZTE-mobilen ser vi helt enkelt inte motivet. Skärmen är helt svart och det gör det svårt att ens sikta rätt. Efter några försök går det så klart, men bilderna vi får är även om motivet är korrekt placerat inte någon upplyftande syn. När vi använder fotolampan blir bilden hjälpligt okej även om telefonen har problem att fokusera och motivet blir lätt oskarpt. Bilden när vi fotar utan fotolampa och bara använder oss av det befintliga ljuset blir helt svart. Det går inte att urskilja ens svaga konturer av motivet. Konkurrenterna däremot lyckas alla fånga samma motiv under samma svåra ljusförhållanden, visserligen med olika bra resultat, men ingen så uselt som ZTE Blade Vec 4G.

Det kan tyckas lite orättvist att ha med ZTE Blade Vec 4G i testet och man ska så klart komma ihåg att den säljs för ungefär 2 000 kr, en tredjedel av priset på testets värstingar. Ändå är det intressant att se vad det innebär för bilderna, för helt tydligt är det skillnader.

Bland de motiv som ZTE-mobilen klarar lite bättre är i alla fall självporträtt som blir godtagbara även i lite svårare förhållanden i motljus. Ännu lite svårare förhållanden som de med ljusa och mörka partier i bilden har ZTE Blade svårt för och de ljusa partierna läcker tydligt ut i de mörka partierna.

När man tittar på själva kameraappen i ZTE-mobilen så får man snabbt ett intryck av hur bra kameran ska vara. I appen så finns det två olika lägen. Det första är det enkla och där hittar vi bland annat panorama- och HDR-läge som egna ikoner i sökarvyn. Här finns även olika filter tillgängliga via en liten pil man kan svepa upp. I det avancerade läget försvinner filtren och ersätts istället av manuella inställningsmöjligheter för bland annat ISO, exponering och vitbalans. Det som påverkar intrycket nästan mest är att det i mitten av skärmen hela tiden visas en linje som ska hjälpa dig att hålla kameran rakt mot horisonten. I övrigt är de avancerade funktionerna i ZTE:s avancerade läge det man hittar i de flesta mobilkameror så man blir onekligen lite besviken. Det avancerade läget lever inte upp till de förväntningar det skapar.

+
Okej bilder i dagsljus

-
Mörk sökare, dålig i mörker, dålig färgåtergivning

Nokia Lumia 930

Jag har utan tvekan höga förväntningar på Nokia när det kommer till inte bara kamerateknik utan även gränssnittet för att göra tekniken tillgänglig och enkel att använda. Nu har vi inte med deras Lumia 1020 med 41 megapixel eftersom den har mer än ett år på nacken, men kameraappen i Lumia 930 känns igen från Lumia 1020 och andra Nokia-mobiler. Det som Nokia gör så bra i det här sammanhanget är att de får med systemkameraliknande möjligheter till anpassning av bilden samtidigt som man kan få bra bilder genom att bara använda autoläget och knäppa av. Ytterligare pluspoäng får Nokia för att de vägleder bra till de avancerade inställningarna. Har du inte järnkoll på ISO, exponering och så vidare så varnar kameran när du har angivit inställningar som inte kommer att resultera i ett användbart resultat. Riktigt bra.

Om Nokias Lumia 1020 var unik när den kom och knappt gick att jämföra med konkurrenterna så är Nokia Lumia 930 en betydligt mera beskedlig mobilkamera som inte utmärker sig på samma sätt. Jag reagerade visserligen när jag tog en av landskapsbilderna i testet och tänkte »vilka fantastiska färger bilden fick«, men det var framför allt när den visades i telefonens skärm (inte fy skam det i och för sig) men skillnaden visade sig mindre påtaglig när man i detalj granskade bilderna och jämförde på en datorskärm. I mörker inomhus så presterar Nokia Lumia 930 en bild där det vita är mest vitt men å andra sidan så är bilden väldigt brusig. På samma sätt placerar sig telefonen någonstans i mitten när vi testar mörkerfoto utomhus, för här får vi inte med riktigt så mycket detaljer och skärpa som HTC och Sony lyckas med samtidigt som Nokian är klart bättre än de sämsta i testet.

Området där Nokia Lumia 930 utmärker sig är i stället efterbearbetningen. Det kräver visserligen att du själv laddar ner ett par appar som Nokia gjort exklusivt för sina Lumiatelefoner (inte tillgängligt för det fåtal andra tillverkare som släppt Windows-mobiler alltså). Här finns bland annat Nokia Refocus, Nokia Cinemagraph och sekvenstagningen i Nokias kameraapp Nokia Camera som gör att kameran tar tio bilder i snabb följ och med hjälp av dessa sedan kan lägga på effekter som selektiv oskärpa, eller välja ansiktsuttryck så att alla på en bild ser glada ut och inte blundar. Ytterligare en funktion i Nokias vanliga kameraapp i 930 är funktionen som kallas levande bilder där ungefär en sekund film spelas in i samma ögonblick som du tar en stillbild. Det här visas i telefonens fotovisningsapp tillsammans med alla möjligheter (och det är många) som finns för att redigera bilder i efterhand genom att lägga till oskärpa, filter och genom att ändra bildutsnittet.

De levande bilderna med inbyggd minifilm kan användas i Nokias egen bildvisningsapp Storyteller, men har i övrigt begränsat användningsområde och blir bara stillbilder om du till exempel delar en bild till Facebook och Instagram eller skickar som MMS.

+
Gränssnittet
Färgåtergivningen
Extrafunktionerna

-
Inte så imponerande som Lumia 1020

Sida 5: Gränssnitt/Användning, Detalj/Dagsljus & Extrafunktioner

Gränssnitt och användning
Ett bra gränssnitt kombinerar en överskådlig uppsättning funktioner med stora möjligheter att påverka resultatet de gånger det behövs. I Nokias fall lyckas man även göra avancerade inställningar enkla även för den som inte har koll på detaljerade fotografiska termer och inställningar.

Vinnare: HTC One M8, Nokia Lumia 930 och Sony Xperia Z2

Detalj och dagsljus

Bilder i dagsljus. Klicka på bilden för att se den i full storlek.

De flesta telefoner tar bra bilder i dagsljus och det är framför allt i svårare situationer än så som de verkligt stora skillnaderna gör sig påminda. Ändå går det att skilja telefonerna åt rätt enkelt. HTC One M8 lider både av ett undermåligt HDR-läge som ger tokiga färger och av bristen på upplösning som gör sig påmind så snart du behöver beskära en bild.

Vinnare: Nokia Lumia 930 och Samsung Galaxy S5

Extrafunktioner
Det område där det nästan skett mest utveckling den senaste tiden är det där olika kreativa metoder låter dig lägga på effekter på bilderna antingen i fotoögonblicket eller senare tack vare olika mjuk- eller hårdvaru­lösningar. HTC har sina dubbla kameror för selektiv oskärpa, Nokia och Samsung har sekvenstagning för att kunna välja bästa bild men även för att kunna lägga på effekter i efterhand baserat på rörelser i bildsekvensen.

Vinnare: Nokia Lumia 930, Samsung Galaxy S5, Sony Xperia Z2

Sida 6: Selfie/makro, mörker & Vinnare

Selfie och makro

Selfies. Klicka på bilden för att se den i full storlek.

När den främre kameran används allt flitigare är det självklart att testa även den. Huawei är den telefon som utmärker sig på området och då även i svåra förhållanden som motljus. Vi kastar in även makrofunktionen i denna kategori och där är det intressant att LG G3 trots sin laserfokus inte utmärker sig positivt. Lasern verkar inte tillföra LG någon fördel alls i jämförelse med konkurrenterna.

Vinnare: Huawei Ascend P7

I mörker

Bilder i mörker. Klicka på bilden för att se den i full storlek.

När ljusförhållandena är sämre sätts utan tvekan mobilkamerorna på prov och här ser vi nog de största kvalitetsskillnaderna på bilderna. 
Det är även stor skillnad beroende på vilket motiv det handlar om. Vi testar både med och utan blixt och såväl inomhus som utomhus med motiv längre bort från kameran.

Vinnare: Sony Xperia Z2

Vinnaren: Sony Xperia Z2

Det är framför allt kameragränssnittet och hur kameran presterar såväl i ljus som i mörker som gör att Xperia Z2 från Sony tar hem segern. Att den dessutom är vattentålig och därmed gör att du kan ta bilder och filmer som få andra mobiler kan gör så klart inte saken sämre.

Bilder