https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-telia-sense
562709
Tänkt energiinjektion till bilen

Test: Telia Sense

Dosan som du ansluter till din bil ska ge den de nya tjänster du annars bara får i nya bilar.

Tanken är att Telia Sense, i form av en liten dosa du ansluter till din bil, ska blåsa nytt liv i bilen. Ja, det är egentligen inte dosan som ska åstadkomma denna magi utan snarare alla de tjänster som dosan gör tillgängliga. Just idag är tjänsteutbudet visserligen rätt begränsat, men så är också tjänsten i något av ett utvecklingsskede.

Vi testar tjänsten med en Volvo V50 från 2012. Installationen går bra och innebär inga problem. Du ansluter dosan till bilens odb-uttag som ofta sitter vid förarplatsen, under ratten. Det här uttaget används bland annat för att läsa av felkoder vid service, men användningsområdena, som vi strax ska komma till är betydligt fler än så. Telia Sense består dels av dosan, dels av tjänsterna som kopplas till den. Redan när du köper Telia Sense är den kopplad till dig och din bil. All information som tjänsten gör tillgänglig kan du ta del av i appen som finns till både Ios och Android. Här kan du alltså se var bilen är parkerad samt till exempel få dina resor sparade för att till exempel enklare göra körjournal för resor i arbetet. Du ser inte på karta precis hur du åkt, men du får uppgifter om startadress, destination och resans längd i kilometer. Resorna kan du sedan få exporterade en och en eller som en komplett körjournal för hela året så att den skickas till din mejladress i form av en färdig Excel-fil.

Med rätt inloggningsuppgifter kan flera användare använda tjänsten till familjens gemensamma bil där Telia Sense-dosan sitter. Det är egentligen framförallt inriktningen på privatpersoner som gör Telia Sense mest unik idag. Det finns flera delvis konkurrerande tjänster, men de riktar in sig framförallt på företag som vill ha kontroll på en större flotta av fordon. Telias inriktning på privatpersoner gör att de har en del tjänster som inte är lika intressant för företagsanvändare. Ett exempel är att Telia Sense även delar ut ett wlan i bilen som passagerarna med hjälp av rätt lösenord kan ansluta sig till. Det ingår 20 GB surf per månad i Telia Sense och ett användningsområde kan ju vara att få lugnt i bilen genom att låta barnen surfa eller se på streamad film även om datapotten i deras mobiler tagit slut.

Telia Sense

Med allt prat vi hört om hur stort steg det här med uppkopplade bilar är och hur mycket uppkopplingen möjliggör är det dock lätt att känna sig lite besviken över vad Telia Sense rent praktiskt bidrar med. Vi kan konstatera ganska snabbt att informationen om aktuell bränslemängd i tanken visas fel i Telia Sense-appen. Under hela vår testperiod visar den att det är ont om bränsle i tanken, trots att vi tankar flera gånger. Positionsbestämmelsen visar dock rätt information. Vi kan alltså se var bilen är och vi kan sätta ett positionslarm. På det viset får vi en notis i mobilen när bilen lämnar nuvarande position. Det fungerar nästan alla de handfull gånger vi testar. En gång däremot inaktiveras positionslarmet oförklarligt.

Ytterligare problem stöter vi på en morgon när det visar sig att bilens batteri dragit ur. Det här märkte eller varnade Telia Sense inte för. Istället kan vi ju misstänka att tjänsten tvärtom bidragit till att batteriet som var ganska nytt laddades ur, något som vi inte råkat ut för tidigare när Telia Sense inte var med i bilden. Man kan tycka att Telia Sense inte borde belasta batteriet överdrivet mycket, men positionen och uppkopplingen är trots allt ständigt aktiv, eftersom det utgör grunden i hela tjänsten. Vi kan dock konstatera att varken varning för låg batterispänning eller låg bränslenivå, lyckas telia Sense med, trots att båda är saker den ska klara.

Telia Sense

Hade man kunnat få ut mer information ur Telia Sense skulle det kännas som en investering man kunde rättfärdiga. För tanken med dosan är ju att den ska samla in data om körning och bilens status och använda all den datan i bearbetad, förfinad form för att skapa ett tydligt mervärde. Det är inget vi tydligt märker när vi testar tjänsten. Vi får ingen information om vår körning, om vi hade kunnat köra på ett mer miljövänligt sätt eller några andra slutsatser. Flödet med händelser visar istället bara våra inställda positionslarm och genomförda resor. Om man till exempel kunde starta motorvärmare eller läsa av betydligt mera värden än idag hade kanske tjänsten kunnat motivera sitt pris.

Telia Sense

Telia har, ska man tillägga, talat om att just den insamlade datamängden och bearbetningen av den som bolagets kärnkompetens. Här är personlig integritet viktig och Telia ser sig som en garant för att den data man samlar in hanteras på ett ansvarsfullt sätt.



I syfte att erbjuda mer värde har Telia bjudit in andra företag att erbjuda tjänster genom Telia Sense. Det här sker i form av ett samarbete där vi som Telia Sense-kunder får möjlighet att ansluta olika tilläggstjänster till Telia Sense. I dagsläget är till exempel Bilia, Folksam och Bilprovningen anslutna. Den mest intressant av dessa är Folksam där vi är utlovade att få dela med oss av kördata, till exempel att vi kör enligt hastighetsgränserna och som tack från Folksam få rabatt på bilens försäkring. Den tjänsten är dock inte tillgänglig ännu och det enda vi möts av i appen är beskedet “Snart tillgänglig. Håll utkik i appen!”. Bilprovningens och Bilias tjänster har möjligheten att hitta till närmaste serviceställe som en av de främsta funktionerna, men det kan man ju lika gärna göra direkt i sin mobiltelefon, utan Telia Sense. Bilia har även, ska vi vara rättvisa och påpeka, en funktion där de ska kunna läsa av bilens felkoder, men det har vi inte fått tillfälle att dra nytta av ännu. I demonstrationen av tjänsten kan man dock se att Bilia till exempel upplyser om att när motorfel-lampan lyser är det dags att ta in bilen på service.

Telia Sense

Man kan ha viss förståelse för att tjänsten har barnsjukdomar och kommer att uppdateras med fler och mer välfungerande funktioner framöver, men i dagsläget är det mycket svårt att se värdet i Telia Sense.

Med anledning av de många problem vi stött på under testet skickade Telia efter slutfört test ut ett team bestående av sju personer för att undersöka bil och Sense-enheten och återkomma med en analys. Detta skedde i mitten av december och här kan du läsa om de slutsatser Telia dragit i sin analys.

Relaterade artiklar

  • Telia Sense

    Funktion: Körjournal, position, wifi och andra tjänster för din bil
    Anslutning: Bilens ODB-port
    För: App för Ios och Android. Bilar med ODB-port. Ska passa bensinbilar från 2001 och framåt, dieselbilar från 2004 och framåt samt etanol/bensin flexifuelbilar från 2001 och framåt.
    Webbplats: telia.se/sense
    Pris: 1495 kr + 99 kr /månad

    Betyg:
    4/10