Supertest: Videomobiler

Youtube-entusiastens drömlurar

Vi har valt ut några tungviktare med de skarpaste kamerorna och låtit dem gå tolv ronder i ett stenhårt videotest. Mobil har tagit på sig domarrollen och delar ut guld-, silver- och bronsmedalj till filmfotografernas bästa mobilval.

Publicerad Uppdaterad

Som filmskapare har vi alltid varit väldigt intresserade av den filmfotografiska utvecklingen. Utrustning som förr har kostat extremt mycket och tagit väldigt stor plats i väskan, om den ens gick ner i en, har nu krympt i storlek och får plats i en vanlig digital systemkamera, eller »dslr« som det också heter. Många nutida filmer och tv-serier spelas in med den här tekniken, exempelvis filmades säsongsfinalen av serien »House« med en Canon 5D Mark II. Den här tekniken har visat sig vara väldigt praktisk och prisvärd. När det gäller bildkvalitet ligger inte resultatet från dslr-kameror speciellt långt efter kameror värda en halv miljon kronor.

En del i den här »minskningstrenden« beror på att videoinspelning numera är standard på mobiltelefoner vilket ger alla en möjlighet att på ett enkelt och prisvärt sätt skapa film. När nu alla har blivit sina egna potentiella filmfotografer med höga krav på pris, storlek och prestanda är det inte konstigt att filmning har fått en ny plats i vår vardag, nämligen i byxfickan i form av en mobiltelefon.

Det man nu ser är att filmning med mobiltelefoner har tagit upp en stor del i informationsflödet som sker i världen. Allt från olika nyhetsklipp till kompisens svensexa finns dokumenterat med mobiltelefoner. Man kan inte komma ifrån det faktum att mobilen alltid finns nära till hands.

Självklart har mobiltelefontillverkarna lagt märke till trenden och lägger stor möda på att konkurrera ut varandra genom att försöka skapa den mest attraktiva videokameramobilen. Vi vill ta reda på vem som har lyckats bäst.

 

Gränssnitt

När det gäller gränssnitt skiljer det sig en hel del mellan våra sex titelutmanare. LG Optimus 2X hör inte till de mest användarvänliga. Menyerna är krångliga och det är heller inte uppenbart hur man zoomar under inspelning. Tillslut visar det sig att man ska använda volymknapparna. Lösningen, när man väl har klurat ut den, är inte helt ofördelaktig. Man slipper exempelvis skakningar som lätt kan uppkomma om man tvingas att peta på skärmen under inspelning. Vi saknar däremot en dedikerad kameraknapp som skulle göra att man slapp peta på skärmen överhuvudtaget när man filmar. Tyvärr finns det inga videoinspelningslägen att välja bland och utbudet av inställningar är väldigt magert. Man kan välja olika färgeffekter, som sepia, men om man ens använder sig av sådant föredrar nog de flesta att lägga på det i en eventuell efterredigering.

HTC Desire HD är i sammanhanget ett föredöme. Till att börja med finns det mängder av kamerainställningar att pilla på. Man kan ställa in saker som färgmättad, exponering, kontrast och skärpa. Även här hittar man effekter som sepia, svartvit och negativ färgskala men det som sticker ut, på ett positivt sätt, är gränssnittets smarta uppbyggnad och stilrenhet. Kameraknappen är stor och tydlig, om man vill kan manuellt sätta skärpan var som helst i bilden och man får förhandsexempel på vad de olika effekterna faktiskt gör med bilden.

Gränssnittet och inställningsmöjligheterna för videoinspelning på Samsung Galaxy S är väldigt spartanska. Om det är ett medvetet val av Samsung i »användarvänlighetens namn« eller inte är oklart. Det som dock är tydligt att gränssnittet liknar de man hittar i de flesta »vanliga« smartphones.

Även om det är vad man förväntar sig av en telefon i den övre kategorin så är det bra att det går att ställa in kontrast, mättnad och skärpa. När det gäller videoeffekterna så är det de gamla vanliga svartvit, negativ och sepia som erbjuds. En bra extradetalj är att man kan välja ett »utomhusläge«, som gör skärmen ljusare, direkt ur videokameramenyn. På så sätt kan man undvika att behöva gå ur applikationen och rota upp skärmljusinställningarna bara för att bilden i sökaren är lite för mörk. En stor fördel är också att menyerna försvinner av sig själv när man börjar spela in och på så sätt får man en ren sökarbild. I all dess enkelhet kan filmandet vara en trevlig upplevelse men avsaknaden av en riktig kameraknapp går inte att ha överseende med.

Sony Ericsson Arc är den enda av våra testmobiler, utöver Nokia N8, som har en fysisk kameraknapp vilket per automatik ger den en fördel. Tyvärr hade dock knappens funktionalitet kunnat vara bättre. På grund av att telefonen är extremt tunn och baksidans kanter är rundade så är kameraknappens placering i kanten av telefonkroppens sluttande hörn inte optimal. Det är lätt att man slinter förbi den, och att den är väldigt liten underlättar inte heller. Dessutom är det cirka en sekunds fördröjning innan knappen aktiverar kameraläget och ibland får den för sig att inte göra det alls.

Väl inne i videoläget finns det många inställningar att leka med innan man säger »tystnad, tagning«. Man kan välja motivalternativ som landskap, strand och snö, fest, porträtt, mörkerläge och sport. Det går också att välja mellan tre fokuslägen, enkelt autofokus, oändlighet och ansiktsigenkänning.

Kameraknappens motsträvighet gör sig återigen påmind när man väl ska börja filma. Inte så sällan måste man trycka två till tre gånger innan den ger med sig och lyder. Som tur är går det att sätta igång filmningen genom att trycka på skärmen om man föredrar det.

Till vår stora glädje kan vi konstatera att Nokia N8 har en dedikerad kameraknapp. Inställningarna för kameran är dock väldigt fattiga. Man kan inte göra så mycket mer än att ställa in färgton, upplösning och stänga av eller sätta på antiskakfunktionen. Menyerna är lite tråkiga på Nokia telefonen, vilket man kan säga om Symbian generellt, men det är relativt lätt att orientera sig fram i kameramenyerna.

Iphone 4 är mer eller mindre idiotsäker. Det finns inga reglage för färgbalans och ingen kontroll över exponering. Det går i och för sig hand i hand med Apples användarvänliga tankesätt men ibland kan det som är användarvänligt för vissa vara väldigt begränsande för andra. Det finns inte ens några effekter att använda sig av när man filmar. Som allt annat med Iphone 4 är alltså menyerna väldigt simpla. Det enda man behöver göra är att trycka på den övertydliga röda knappen och sen kan det inte gå fel.

Bildkvalitet

I videoläget fungerar inte autofokusen på LG Optimus 2X. Det är också synd att det inte finns något makroläge. Det skulle vara användbart om man exempelvis filmar text på nära håll och fortfarande vill kunna läsa vad det står. Videokamerans bildstabilisator är väldigt bra för formatet, särskilt om man jämför med många andra mobiltelefoner. Bilderna flyter på fint och man får verkligen känslan av att man filmar med en mindre »riktig« videokamera.

Autovitbalansen fungerar utmärkt på X2 och den är snabbast att ställa om vitbalansen av testets alla mobilkameror. Man får bra vitbalans i blandljus, solljus, lysrörsljus och vanligt »varmt« ljus från exempelvis glödlampor.

Det dynamiska omfånget – hur videokameran hanterar förhållandet mellan bildens ljusaste och mörkaste punkter utan att detaljer går förlorade genom utfrätning eller förlust av färgtonskillnader i mörka partier – är väldigt bra. Kameran kompenserar snabbt för motljus och skuggor utan att få alldeles för mycket brus i bilden.

Videokameran klarar utomhusmiljöer fint. Kontrasterna är utmärkta för att vara en mobilvideokamera och färgåtergivningen är förvånansvärt bra den med. Vi gillar speciellt att bilden inte försvinner i högdagrar.

Egentligen har Desire HD ingen autofokus, i alla fall inte i traditionell bemärkelse. Kameran ställer fokus innan man börjar spela in och sedan är den fixerad på det avståndet. Att man kan ställa skärpan genom att trycka på en specifik punkt i skärmen kan komma väl till hands, dock får man tänka på att hålla kameran stabilt för att skärmtryckningen inte ska resultera i en skakig bild.

Antiskak-funktionen är nämligen inte speciellt bra. Man får lätt väldigt ryckiga och hackiga bilder från kameran och det känns som att det finns ett tunt lager med vatten på linsen, bilderna blir »vågiga«.

Autovitbalansen är hyfsad men hastighetsmässigt är den ganska seg när den ska kompensera för ljuset som ställs om. Men det är när man kommer till videokamerans dynamiska omfång som man verkligen stöter på patrull. Kameran registrerar väldigt lite när man filmar i motljus och bilderna fräts antingen ut i högdagrar eller hamnar i total svärta i skuggor. När kameran försöker ställa in sig efter olika ljusförhållanden blir man nästan sjösjuk eftersom bilden flimrar väldigt mycket.

För nattbilder har man en videolampa som det i sig inte är något fel på men bilderna blir däremot väldigt brusiga. Å andra sidan får man i alla fall en bild.

Videofunktionen i Samsung Galaxy S levereras inte med autofokus direkt ur lådan men de har åtgärdat problemet genom att släppa en gratis firmware-uppgradering på Market.

Att bilderna, trots handhållet filmande, inte blir särskilt skakiga tyder på att mobilen har en bra bildstabilisator. Vi är även imponerade av hur objekt i rörelse återges på ett mjukt och behagligt sätt.

Galaxy S har lite problem med vitbalansen. Kameran ställer om ganska sakta och man får lite väl orangetonade bilder på platser med varmt ljus. Där vitbalansskillnaden inte är för stor lyckas kameran ställa om relativt bra. Blandljus skapar inte heller några större bekymmer.

Galaxy S videokamera hanterar det dynamiska omfånget på ett hyfsat sätt. Den är inte riktigt toppklass men den hamnar heller inte i bottenskiktet. Ibland kan man märka att kameran får svårt att ställa om sig och det kan leda till en liten väntan innan man får en riktigt bra bild.

Det första som slog oss när vi började filma med Xperia Arc är att den har en helt gudomlig bildstabilisator. Kameran följer smidigt med i våra rörelser, men genom att sakta ner och mjuka upp rörelsen tar den oss med på en väldigt behaglig resa. Vi är mäkta imponerande.

Efter att ha tappat hakorna måste vi tyvärr inse att vår utopi har skavanker. Bilden ser nämligen ut att vara täckt i en tunn dimslöja. Man får intrycket av att filma inuti ett moln, och syndromet påverkar bilden skärpa och färgmättnad. När vi har bedömt bildkvaliteten har vi genomgående filmat i autoläge med alla mobiler. Vi misstänker dock att Arcs kamera är förinställd på att ta in extra mycket ljus. Man får nämligen en bättre bild om man sänker exponeringen. Bilderna blir i och för sig mörkare men man vinner lite skärpa på köpet.

Ett stort plus är att man kan välja mellan autofokus, ansiktsigenkänning och oändlighet, alltså fixfokus där allt är i skärpa. Kameran är väldigt snabb på att fokusera och man kan filma i nära nog makroläge och fortfarande få skarpa resultat. Även vitbalansen ställer om väldigt snabbt utan att man känner av en tydlig övergång. Dessutom klarar den av blandljus på ett föredömligt sätt och det dynamiska omfånget är fullt godkänt.

Nokian:s fasta fokus fungerar väldigt bra men man det är synd att det inte riktigt går att få skärpa på makronivå. Autofokus finns tyvärr inte i filmläget. Att filma med antiskak funktionen avstäng är inga större problem så länge man är hyfsad stadig på handen. Det är faktiskt att föredra eftersom med antiskakfunkionen aktiverad verkar mobilen överkompensera vilket resulterar i en aningen hackig bild som inte flyter på smidigt.

Autovitbalansen känner skickligt av förändringar i ljusförhållanden och anpassar sig väldigt snabbt. Men kanske mest imponerande är sättet mobilen hanterar det dynamiska omfånget. Den lättar upp svärtan i skuggor när man tar bilder i motljus utan att det blir för mycket brus i bilden, samtidigt som man inte tappar textur. Kameran klarar sig lika bra utomhus som inomhus. Färgåtergivning och sättet den hanterar ljusa motiv är helt klart bäst inom segmentet. Kameran filmar väldigt fina och mjuka bilder. Resultatet ger känsla av en liten handhållen videokamera som ligger flera prissteg ovanför vad man får betala för en Nokia N8.

Iphone 4 har en väldigt bra färgåtergivning och väldigt skarpa bilder. Motsvarar absolut förväntningarna. Däremot är bildstabilisatorn, om det ens finns en sådan, helt värdelös. Minsta lilla rörelse syns i bilden och man får känslan av att man aldrig någonsin kommer att få stadiga bilder. Apple har kanske utvecklat ett väldigt dyrt stativ för Iphone.

Det dynamiska omfånget är i alla fall hyfsat. Man kan få lite gör mörka skuggor ibland men överlag så duger det utmärkt. Vitbalansen är även den helt okej och ställer om sig ganska snabbt. Faktum är att den ställer om sig förvånansvärt snabbt från just dagsljus till rumsbelysning, övergången är så mjuk att mjuk att man aldrig märker av den, så man kan säga att Iphone är en bra telefon att filma i autoläge med. Å andra sidan har man inget alternativ eftersom det inte finns några inställningsmöjligheter! Iphone har ingen autofokus som ställer om skärpan efter objektet i sökaren. Istället måste man peka på skärmen för att den ska fokusera på önskad punkt. Det är synd att man inte har autofokus men att man manuellt kan välja skärpa är ändå en tröst. Man kan få till fina bilder i makroläge och ett snyggt skärpedjup. Tyvärr innebär det faktum att man måste peka på skärmen att man samtidigt orsakar mer skak i den redan skakiga bilden.

Zoom, lampa och ljud

När man zoomar med LG Optimus 2X går kameran in i zoomläget med stapplande steg och det resulterar i väldigt fula in- och utzoomningar. Sen finns det en outtalad regel inom filmfotografering att man helst ska undvika att använda zoom och istället satsa på att göra fysiska åkningar eftersom de är lättare att kontrollera. Ett tips om man inte har en stor Hollywoodbudget är att låna en rullstol och släppa ut lite luft ur hjulen, på så vis blir den mindre studsig och kan hantera olika ojämnheter som trösklar på ett bättre sätt. Är det ett väldigt slätt underlag kan man använda en kundvagn eller en skateboard.

Att man kan välja att sätta på eller stänga av kameralampan under inspelning är en bra funktion ifall man vill filma i mörker. Tyvärr är kameralampan väldigt svag och lyser därför inte upp speciellt mycket.

Ljudet på videosekvenserna är hyfsade, man hör ganska bra men det är lätt att man får med en massa ljud från ens händer och fingrar.

I fotoläget är det självklart hur man zoomar med HTC Desire HD och där fungerar det väldigt bra men i filmningsläget försvinner zoomreglaget. Någon manual hade vi inte att tillgå. Istället trycker vi överallt på skärmen för att hitta den igen men upptäcker med viss förvåning att det enda vi lyckas med är att ställa om skärpan. Efter några utflykter på Google kommer vi fram till att HTC Desire HD inte har någon zoom när man filmar i 720p, men på plussidan kan vi tillägga att den har dubbla fotolampor.

Ljudmässigt är det HTC Desire HD som presterar sämst. Det låter väldigt burkigt och man får med rejält med brus.

Samsung Galaxy S får ett stort minus för avsaknaden av videolampa, däremot fungerar mörkerfilmning förvånansvärt bra ändå om kameran lyckas registrera lite existerande ljus. Ibland med en gnutta tur kan man till och med få ganska trevliga mörkerbilder.

Galaxy S zoomfunktion är helt ok. Men man bör ha i åtanke att det är frågan om en digitalzoom så den generella bildkvaliteten försämras avsevärt när man använder den.

Ljudspåret upptäckte vi lät relativt bra trots att man fick med en hel del brus.

Tyvärr har mobilen ingen kameralampa.

Efter våra första positiva intryck började vi se vissa brister i Sony Ericsson Xperia Arc videokamerafunktioner. Vi blev ganska snabbt förvånade över felmeddelandet »det går inte att zooma i videoläge«. Att zooma i hd-läge är något man förväntar sig att man ska kunna göra när det handlar om en så pass ny och dyr telefon. Dessutom har ju Sony Ericsson själva skrytigt mycket när det gäller mobilens kameraegenskaper. Vi hoppas att man de kan åtgärda problemet med en firmware-uppdatering. Ljudet är generellt väldigt bra men vi hörde oss själva väldigt mycket under inspelning. Arc har en enkel led-lampa för filmning i mörker.

Vi blir extremt imponerade av Nokia N8:as zoomfunktion som även i vid full inzoomning knapp tappar någonting i skärpa. Man kan zooma hela vägen utan att resultatet blir det minsta grynigt. En nackdel är dock att kameralampan inte kan användas i videoläge men mobilen filmar väldigt bra även under mörka ytterförhållanden. En annan sak som den är riktigt bra på är ljudet. Det spelas in i stereo och slår testets andra telefoner med hästlängder.

Tyvärr har Iphone 4 ingen zoom överhuvudtaget. Att man däremot kan sätta på och stänga av kameralampan under inspelning är ett stort plus. Dessutom kan ger den i alla fall möjlighet till en effekt. Om man tänder och släcker lampan om och om igen i snabb följd kan man kanske skapa illusionen av en ”strobelampa”, ett tips som kanske kan bidra med lite liv till Iphones tråkiga kameraalternativ. Ljudet är bra i Iphone men lite mer brus än vad som är optimalt, men röster och kringljud är tydliga.

BETYG 1-5

Gränssnitt

LG Optimus 2X - 2

HTC – 4

Samsung Galaxy s – 3

Sony Ericsson arc – 4

Nokia N8 - 3

Iphone 4 - 2

Bildkvalité

LG Optimus 2X – 4

HTC - 2

Samsung Galaxy s – 3

Sony Ericsson – 3

Nokia N8 – 5

Iphone 4 - 4

Dynamiskt omfång

LG Optimus 2x- 4

HTC – 1

Samsung Galaxy s – 3

SE ARC – 4

Nokia N8- 4

Iphone 4 - 3

Vitbalans

Lg – 5

Htc – 2

Samsung – 2

SE – 4

Nokia n8 – 4

Iphone 4 - 3

Fokus

LG – 2

Desire HD – 3

Samsung – 3

SE – 5

Nokia – 3

Iphone 4 - 3

Mörkerfilmning

Nokia – 3

Lg – 4

Htc- 4

Samsung – 3

SE – 3

Iphone 4 - 4

Ljudkvalité

Nokia – 5

LG – 3

HTC -2

SE – 4

Samsung – 2

Iphone 4 - 3

TOTALT

LG 2X        2+4+4+5+2+4+3 = 24

HTC HD        4+2+1+2+3+4+2 = 18

Samsung        3+3+3+2+3+4+2 = 20

SE Arc        4+3+4+4+3+4+4 = 26

Nokia N8        3+5+4+4+3+3+5 = 27

Iphone 4        2+4+3+3+3+5+3 = 20