-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Tips: Det här gäller
Så gör du när mobilen gått sönder – garanti eller försäkring
Om din mobiltelefon gått sönder kan du få ersättning på din försäkring eller genom garantin, men det beror på flera olika faktorer vad du kan ha rätt till.
Den vanligaste skadan på mobiltelefoner, enligt de skaderapporter som kommer in till försäkringsbolagen, är att skärmen gått sönder. Det och andra vanliga skador på mobiltelefoner täcks vanligen inte av en hemförsäkring, utan kräver en allriskförsäkring, något som ofta är ett tillägg till hemförsäkringen.
När det gäller till exempel en fuktskada på en mobil är det snarare ett garantiärende, om din telefon har ett dokumenterat fuktskydd och du använt den inom de riktlinjer tillverkaren anger.
Kan du varken få ersättning för skadan på garantin eller på en eventuell försäkring återstår att helt enkelt bekosta en reparation själv eller alternativet med en separat produktförsäkring för just mobiltelefonen, en sådan försäkring som återförsäljare ofta frågar dig om och vill sälja när du köper ny elektronik.
Som PLUS-medlem på mobil.se kan du läsa mer om försäkringar och vad som gäller när mobilen blir stulen eller går sönder i vår kartläggning: Försäkring för din mobil