-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Tips: Det här gäller
Så gör du när mobilen gått sönder – garanti eller försäkring
Om din mobiltelefon gått sönder kan du få ersättning på din försäkring eller genom garantin, men det beror på flera olika faktorer vad du kan ha rätt till.
Den vanligaste skadan på mobiltelefoner, enligt de skaderapporter som kommer in till försäkringsbolagen, är att skärmen gått sönder. Det och andra vanliga skador på mobiltelefoner täcks vanligen inte av en hemförsäkring, utan kräver en allriskförsäkring, något som ofta är ett tillägg till hemförsäkringen.
När det gäller till exempel en fuktskada på en mobil är det snarare ett garantiärende, om din telefon har ett dokumenterat fuktskydd och du använt den inom de riktlinjer tillverkaren anger.
Kan du varken få ersättning för skadan på garantin eller på en eventuell försäkring återstår att helt enkelt bekosta en reparation själv eller alternativet med en separat produktförsäkring för just mobiltelefonen, en sådan försäkring som återförsäljare ofta frågar dig om och vill sälja när du köper ny elektronik.
Som PLUS-medlem på mobil.se kan du läsa mer om försäkringar och vad som gäller när mobilen blir stulen eller går sönder i vår kartläggning: Försäkring för din mobil
