-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Tips: Det här gäller
Så gör du när mobilen gått sönder – garanti eller försäkring
Om din mobiltelefon gått sönder kan du få ersättning på din försäkring eller genom garantin, men det beror på flera olika faktorer vad du kan ha rätt till.
Den vanligaste skadan på mobiltelefoner, enligt de skaderapporter som kommer in till försäkringsbolagen, är att skärmen gått sönder. Det och andra vanliga skador på mobiltelefoner täcks vanligen inte av en hemförsäkring, utan kräver en allriskförsäkring, något som ofta är ett tillägg till hemförsäkringen.
När det gäller till exempel en fuktskada på en mobil är det snarare ett garantiärende, om din telefon har ett dokumenterat fuktskydd och du använt den inom de riktlinjer tillverkaren anger.
Kan du varken få ersättning för skadan på garantin eller på en eventuell försäkring återstår att helt enkelt bekosta en reparation själv eller alternativet med en separat produktförsäkring för just mobiltelefonen, en sådan försäkring som återförsäljare ofta frågar dig om och vill sälja när du köper ny elektronik.
Som PLUS-medlem på mobil.se kan du läsa mer om försäkringar och vad som gäller när mobilen blir stulen eller går sönder i vår kartläggning: Försäkring för din mobil
