Annons

Intervju

Motorola: Moto 360 kommer till Sverige

Mobil satte sig ner för en pratstund med Motorolas Vice President för Europa och Asien om Lenovoköpet, Sverigeplanerna och smartklockan Moto 360.

Publicerad Uppdaterad

Efter några år på chefspositioner på Sony Ericsson och Sony Mobile i Kina hamnade Magnus Ahlqvist som Corporate Vice President för Motorola i Europa, Mellanöstern och Asien i augusti förra året. Då var Motorola ett Googleägt företag, men i början av året blev det klart att kinesiska Lenovo köper bolaget från Google. I dagsläget har inte hela affären hunnit gå igenom helt, men det väntas bli klart under året. Samtidigt handlar det inte bara om ett varumärke för Lenovo.
– Motorola har genomgått en enorm förvandling de senaste åren och vi har lyckats skapa ett enormt momentum med bara ett fåtal produkter under den tiden, berättar Magnus Ahlqvist när Mobil träffar honom under en kortare Sverigevisit.

Vi har sett att Lenovo, som är stora här på datorer och tablets och som också är stora på mobiler i Asien, och Motorola, som har en stark position i USA och en växande sådan i Europa, faktiskt kompletterar varandra nästan hundraprocentigt. I och med det handlar det inte för Lenovo om att köpa upp Motorola för dess varumärke, utan det handlar om att bibehålla hela området runt det också.

Men riskerar inte de båda varumärkena att kannibalisera på varandra i och med att Lenovo storsatsar på smartphone världen över?
– Det är givetvis en av nyckelfrågorna i dagsläget och visst finns det olika funderingar där, men under kommande år kommer Motorola att spela en viktig roll.

Hur ser det ut för Sverige då? Motorola har satsat och försvunnit härifrån ett par gånger nu och även om det är ett helt annat företag numera så ringer det ändå några varningsklockor.
– Det förstår jag och det är många som har varit tveksamma till Motorola ett tag. Men när vi lanserade Moto X och Moto G i höstas började intresset för våra produkter växa i takt med vår egen satsning och expansion. Jag tror att vi har lyckats visa att vi är att räkna med i nuläget. Sedan jag började här i augusti förra året har vi expanderat från tio till fyrtio marknader, så det går enormt fort. När det gäller Sverige så lanserade vi Moto G i mars och under juni kommer 4G-versionen och Moto E att släppas här. 

Men inte Moto X?
– Vi väljer att vänta med det och siktar på uppföljaren som kommer i höst istället, vilken har väldigt goda chanser att komma hit. Just nu handlar det inte bara om att lansera telefoner, utan vi jobbar även hårt med att få till en lokal närvaro med bland annat att bygga support och reparationsmöjligheter. Steget efter det blir att få en starkare lokal närvaro på flera plan. I början när vi lanserat Moto G såldes den främst via näthandlare, men det är något som expanderar allt eftersom och i takt med att fler efterfrågar våra produkter börjar även operatörer få upp ögonen för oss. Det är just kunderna vi ser som en väldigt viktig del i vår strategi. För vi har märkt att vår strategi med en ren Android-version tillsammans med smarta extralösningar, liknande vår Active Display-teknik i Moto X, och snabba uppdateringar gör väldigt mycket för att få nöjda kunder, som i sin tur rekommenderar telefonerna och gör att fler, både kunder och återförsäljare får upp ögonen för oss. Vi har även märkt hur stor inverkan Moto Maker (webbverktyget där amerikanska konsumenter kan påverka färgval och liknande på Moto X, Reds. Anm.) gör för kundnöjdheten. Kan du vara med och påverka delar av materialvalet och färgen hos din telefon blir du i slutändan mer nöjd med den, vilket är en styrka för oss. Det har gjort att vi fått användarna på vår sida.

Hur ser det ut med Moto Maker i Sverige? Är det något som kommer med uppföljaren till Moto X i höst?
– Jag ska inte lova något, men jag hoppas det. Härnäst står Tyskland på tur för lansering av det verktyget, men det finns en hel del utmaningar med det. Dels måste webbverktyget fungera, men vi måste även kunna säkerställa en snabb leverans av produkten. Du vill inte sitta och vänta en månad på något du designat själv och i USA har vi fått ner leveranstiden till som mest tio dagar, men ofta så lågt som tre dagar. Såna utmaningar finns innan vi kan introducera Moto Maker här.

Och att Sverige är en liten marknad såklart…
- Visst är Sverige en liten marknad, men hela norden, med Sverige i spetsen, tillhör en av våra prioriterade marknader. Inte för att det finns flest köpare här, utan för att det är en enormt bra testmarknad. Penetrationen för 4G är enormt hög och teknikintresset och kunnandet är betydligt högre här än på många andra ställen. Svenskar är även ganska nyfikna och gillar att prova nya saker, samtidigt som vi ser att det finns ett intresse att se sig om efter något annat än bara Apple och Samsung. Så även om Sverige och Norden är en liten marknad har vi prioriterat den här regionen.

Så det handlar inte om glapp på flera månader mellan släpp på stora marknader och svensk introduktion av nya produkter?
– Inte som vi ser det eftersom Norden är en prioriterad marknad. Då hoppas vi istället på ett glapp på ett fåtal veckor eller som mest en månad innan ni får se enheterna här.

Active Display har beskrivit som en del i att få bättre batteritid. Sist ni fanns på svenska marknaden stoppade ni in ett monsterbatteri i Razr av samma anledning, det finns inga planer på det i dagsläget?
– Vi är väl medvetna om att konsumenterna efterfrågar det och även om vi idag erbjuder så kallad all day battery life vet vi att det alltid efterfrågas mer av den varan. Just en sådan sak skulle vi kunna lägga in i Moto Maker så att konsumenten får bestämma själv och vi tittar på olika lösningar för det. Så som Moto Maker ser ut idag är bara början, så mycket kan jag säga.

Sen är det ju inte bara telefoner ni har på gång. Hur ser det ut med Moto 360?
– Vi kommer att ha mycket att prata om i ett senare skede gällande Moto 360, men intresset för den klockan har varit enormt över hela världen. Vi har sagt sen sommar som en lite lös lanseringsperiod för den, vilket även kommer att inkludera Sverige med största sannolikhet.

Så ryktena om en väldigt begränsad lansering till följd av knepig produktion stämmer inte?
– Jag kan inte prata om volymer än, men vi satsar att lansera den på de marknader där vi är närvarande. 

Som den presenterats hittills handlar det om stort fokus på röstkommandon och Google Now. Har ni helt övergett det ni egentligen var först med när ni släppte Moto Actv för några år sedan? Sådana funktioner som den klockan hade skulle ju passa bra in på fitnesstrenden som råder nu.
– Jag kan tyvärr inte säga så mycket om den delen heller, men jag lovar att vi kommer ha en hel del att prata om senare i år. De smådelar som visades upp i samband med att Google presenterade Google Wear är bara några detaljer i det hela som de ville belysa vid det tillfället.

Apropå Google. Just nu ägs ni formellt fortfarande av dem, även om ni är på väg ifrån det. Har den relationen påverkat er eller gett er fördelar när det kommer till utvecklingen av Androidenheter?
– Inte egentligen. Vi får utvecklarkit och alla såna bitar samtidigt som alla andra. Just den biten var Google väldigt tydliga med redan från början. Att vi kör en ganska ren Android-upplevelse gör däremot att vi kan ta till oss uppdateringar betydligt fortare än många andra och att det ger oss en fördel, men det bygger inte på någon förhandsinformation från Google.