Annons

Trendspaning – Del 3/10

Stora Trendspecialen: Från fickan till kroppen

Kroppsburen teknik i form av glasögon, uppkopplade armband och klockor börjar synas överallt. Men det är en bit kvar innan vi kan prata om massmarknad.

Publicerad Uppdaterad

Sett på Mobile World Congress: Besökare med Google Glass och många med smarta klockor. Smarta uppkopplade kroppsburna prylar – och även smart textil – stal faktiskt uppmärksamhet från de många nya telefoner som lanserades under mässveckan. Det är också där man fick se lite mer innovation, vad gäller såväl form som teknik och tjänster. För man får faktiskt säga att det var ytterst lite innovation på telefonfronten, undantaget Yotaphone, Jolla och Blackphone.

Men om vi går åter till uppkopplade kroppsburna prylar så visade Samsung uppföljarna till smartklockan Galaxy Gear, Galaxy Gear 2 och Gear 2 Neo, denna gång med Tizen som operativsystem. Sonys Smartband SWR10, ett smart band för livsloggning, gick knappt att missa då tillverkaren även körde en massiv reklamkampanj i hela Barcelona. Huawei lanserade sin första kroppsburna pryl, Talkband B1, en lite annorlunda enhet som fungerar som både fitnesstracker och bluetooth-hörlur. Sedan var även Kickstartersuccén Omate på plats med en ny version av sin vattentåliga smartklocka, komplett med SIM-kort och Swarovskikristaller. 

Något som kan locka gemene man? Kanske inte ännu – istället för att erbjuda användarvänlighet i form av några få funktioner som aktiveras på ett intuitivt sätt försöker många smarta klockor alltför ofta packa in alla smarta telefonfunktioner i den lilla skärmen. Intressant i sammanhanget är att alla, etablerade tillverkare som startup-företag, har hoppat på tåget med prylar som tyvärr form- och funktionsmässigt lämnar en hel del att önska. Men det går definitivt framåt. Klockorna och smartbanden blir mindre, börjar använda böjd skärmteknik och börjar erbjuda funktioner som faktiskt är användbara. 

Det är nog just funktioner, rent allmänt de tjänster som de möjliggör, som är det mest spännande med smarta kroppsburna prylar. Många tjänster i smarta klockor handlar idag om hälsa och fitness men andra typer av enheter, i synnerhet smarta glasögon, kan komma att tillföra andra lite mer kommersiella funktioner, exempelvis att kunna betala för något i en affär genom att nudda. Googles SDK Wear för den typen av prylar lär framöver möjliggöra en del på just den punkten.

Ytterligare tecken på att marknaden hettar till
Det tog amerikanska startup-företaget Moov 90 minuter att dra in de 40 000 dollar som företaget ville få in via Kickstarter för att producera sitt fitnessarmband. Det har redan förbeställts 16 000 enheter till ett värde av en miljon dollar.

Tre snabba

1 – Marknaden för uppkopplade klockor, glasögon och medicinsk utrustning ska uppgå till 30 miljarder dollar 2018 (IHS).
2 – Massmarknaden förstår ännu inte vitsen med smarta klockor.
3 – Alla väntar på Apples klocka.

Har du köpt en uppkopplad pryl – en klocka, ett fitnessarmband eller som utvecklare Google Glass? Vad är din erfarenhet så här långt?

Tre snabba

1 – Marknaden för uppkopplade klockor, glasögon och medicinsk utrustning ska uppgå till 30 miljarder dollar 2018 (IHS).
2 – Massmarknaden förstår ännu inte vitsen med smarta klockor.
3 – Alla väntar på Apples klocka.