Annons

Jobbchatt i mobilen

Linkedin + Wechat = sant

Foto: H Sterling Cross/Flickr (cc)

Den populära, sociala meddelandeappen Wechat ska skapa större Linkedin-engagemang.

Publicerad Uppdaterad

Linkedin fortsätter sin mobila satsning och meddelade förra veckan att man bygger in den sociala nätverks-chatten Wechat i sina plattformar. Funktionen att länka en jobbprofil på Linkedin med ett Wechat-konto finns sedan tidigare i år i Kina och tas nu, med senaste Wechat-uppdateringen för Android, till resten av världen.

– Vi vet att de professionella på Linkedin gör affärer över hela världen och med den här globala Wechat-integrationen är det nu enklare än någonsin att få kontakt, kommunicera och nätverka med andra professionella, skriver jobbplattformens kinesiske produktchef Henry Li i en bloggpost

Chat för befintliga och potentiella affärskontakter
Kombinationen av de två nätverken ska möjliggöra för Linkedinmedlemmar att se vilka av deras jobbkontakter som är på Wechat och bjuda in dem som inte är det. Wechat erbjuder såväl privata konversationer som samtal i grupp och möjligheten för Linkedinavändare att nå befintliga och nya professionella kontakter genom ett så kallat Linkedin-namnkort synligt på Wechat-profilen.

– Du kommer nu kunna dela din professionella identitet med dina Wechat-vänner, kollegor och potentiella affärspartners och bjuda in dem till att knyta kontakt med dig på Linkedin, skriver Henry Li.

Tillväxtpotential i mobil annonsering
Denna globala satsning – 67 procent av Linkedins användare bor utanför USA – går hand i hand med Linkedins storsatsning på mobila plattformar, vilken i sin tur är ett led i vad vd:n Jeff Weiner förklarat vara ett strategiskt skifte mot innehållsannonsering. I dag kommer större delen av bolagets intäkter från premiumabonnemang och andra extratjänster, men det är genom ökad annonsering, främst mobil sådan, som bolaget har sina största tillväxtsmöjligheter.

Måste bli socialare
För att få fart på annonseringen – i dag kommer endast 20 procent av Linkedins intäkter från annonser – så måste dock Linkedin få det stora medlamsantal som endast ser plattformen som ett jobbsökarverktyg att återkomma oftare, stanna längre, interagera i större utsträckning och dela med sig av mer information om sig själva. Som Mobilbusiness tidigare har konstaterat så måste Linkedin, trots att det professionella nätverket skyr ettiketten socialt nätverk, för att lyckas med sina annonsambitioner i alla fall bli ett socialt professionellt nätverk.

En chatfunktion är onekligen ett steg i rätt riktning.