• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Europas fjärde mest framgångsrika kampanj

Earins framgångsrecept på Kickstarter

Earin drog in 1,7 miljoner dollar via Kickstarter, tio gånger så mycket som företagets mål.

Publicerad:

3 dec 2014 - 15:38

Uppdaterad:

4 dec 2014 - 10:53

När Earin sjösatte sin crowdfunding-kampanj på Kickstarter den 23 juli 2014 var målet att ta in 179 000 dollar för att sätta företagets dundersmå, trådlösa inear-hörlurar i produktion. När kampanjen väl hade avslutats var framgången ett faktum: över 8 000 personer hade tillsammans betalat den runda summan av 1,7 miljoner dollar, närmare 13 miljoner kronor, för att backa företaget och vara först med att ha produkten i början av 2015. 

Därmed hamnade Earin-kampanjen på 35:e plats för mest inkomstbringande projekt genom tiderna på Kickstarter och på en fjärde plats i Europa, säger Per Sennström till Mobilbusiness. Han är Electronics Engineer och partner på Epickal, bolaget som ligger bakom Earin. Hela Kickstarter-resan har varit, sedan man tryckte på startknappen, helt fantastiskt fortsätter han.
– Vi har fått en enorm respons, inte bara från ”backers” (folk som lagt pre-orders eller bara lagt in pengar) utan även från press, distributörer, samarbetspartners, etcetera.

Bevisa att kunderna är intresserade – och många
Att skapa och sälja nya produkter är svårt och framgången på Kickstarter spelar stor roll för att bevisa att det faktiskt finns köpare för ens produkt, vilket är en förutsättning för att samtliga samarbetspartners ska kunna övertygas.
– Att komma som ett litet företag och ge sig ut på produktmarknaden är extremt svårt. Vi kan alltid utveckla en produkt, men hela kedjan från att köpa komponenter, producera i en bra fabrik och ända ut till en hylla i en butik beror på att en rad andra företag som man arbetar tillsammans med ska tro på produkten. Där har Kickstarter hjälpt oss enormt då vi förutom att vi nu har pengar, även har bevisat att den här produkten kommer att sälja och att vi kommer att ha volymer, säger Per Sennström.

Kickstarter eller Indiegogo
Som för många andra startups som vill använda sig av en global crowfunding-plattform faller valet mellan Kickstarter och Indiegogo. Indiegogo ställde färre krav men Earin valde trots allt Kickstarter, främst för att plattformen har ett bättre rykte, förklarar Per Sennström.
– Kickstarter var lite krångligare för oss som svenskt bolag då vi var tvungna att sätta upp bolag i England samt ha någon med i företaget som är skriven i England.* Indiegogo har inte de restriktionerna utan där kan man köra från vilket land som helst, säger han, och fortsätter:

– Vi valde Kickstarter eftersom de var störst och mest respekterade. Kickstarter är ett begrepp inom crowdfunding och det finns massor med bloggare med enorma publiker som bara skriver om ”latest on Kickstarter”. Vi har alltid varit väldigt medvetna om att du kan göra världens bästa produkt, men om ingen vet om det kommer ingen investera i den, och de val vi gjorde var för att få så hög kredibilitet och spridning som möjligt.

Men arbetet med en Kickstarter-kampanj börjar inte när man trycker på ”Go"-knappen utan förarbetet är minst lika viktigt. Där har Kickstarter tydliga riktlinjer kring hur en presentation ska exempelvis se ut. Utan att följa dessa godkänns inte kampanjen. Där skiljer sig Kickstarter från Indiegogo en hel del.
– På Indiegogo är det fritt blås, man kan posta exakt vad man vill och det märkte vi då vårt Earin-projekt blev kapat rätt av två gånger och upplagt på Indiegogo. Vi fick då kontakta Indiegogo och be dem lägga ned deras kampanjer, säger Per Sennström.

Därför lyckades Earin på Kickstarter
I en tidigare intervju med Shortcut Labs, som bedriver just nu en framgångsrik Indiegogo-kampanj, sade företagets vd Joacim Westlund att en kampanj inte driver sig själv och att det hade varit viktigt för dem att bygga upp ett intresse i förväg. Ett tips Earin fick innan de gav sig in på crowdfunding-stigen var att de skulle få folk att vilja ha produkten redan innan kampanjen gick live, bygga hype och förväntningar. Men det lyckades de inte riktigt med. Det som enligt Per Sennström istället blev avgörande var produkten, en bra presentation och uppmärksamhet från tongivande medier som Engadget under kampanjen.
– I slutändan har vi förstått att det enda viktiga är att ha en tilltalande produkt. Produkten och presentationen är allt.

Men Earins kontaktnät var däremot viktigt de första dagarna, då det är kritiskt att bygga upp intresset för den fortsatta kampanjen.
– Första dagen är kritisk. Alla vill stödja en vinnare. Se till att få backers direkt. Alla som går ut på Kickstarter vet att detta är viktigt, men det måste sägas ändå. Be bekanta, vänner, Facebookvänner, Twitterföljare, Linkedinvänner gå in och stödja er, bara så det blir lite rull i början, säger Per Sennström. 

Ingen papperprodukt
Vad gäller produkten anser Per Sennström att den höga innovationsnivån, tilltalande designen samt faktumet att det handlar om en produkt som saknades på marknaden har varit viktigt. Att hela produktionsplanen kring produkten har hög trovärdighet likaså; ingen pappersprodukt ska visas utan en riktig produkt som går att beställa.
– En viktig del i pre-order-konceptet som vi valde, är att produkten måste kunna levereras och levereras i tid. Vår bakgrund som produktutvecklare tror jag gav kredibilitet samt att vi höll nivån på produkten och tidsschemat på en reell nivå. Vi lade inte in massor med funktioner som är svåra att implementera utan koncentrerade oss på det vi hade, ett par trådlösa hörlurar som ska leverera bra ljud, säger han.

Nästa steg: leverera produkten i tid
– Vårt mål sedan Kickstarter har varit att leverera produkterna i tid till våra backers, de är vår absolut största prioritet då det är de som har gjort hela den här resan möjlig och vi står i enorm tacksamhetsskuld till dem.

Lyckas man en gång på Kickstarter och levererar man i tid ökar sannolikheten att man får backning via Kickstarter nästa gång, fortsätter Per Sennström.

Utöver leverans till Kickstarters backers står även Earin inför sin nästa utmaning: att få ut Earin på butikshyllorna.
– Vi har i dagsläget produktionen klar och redo för massproduktion i början på nästa år och vi har vägar ut till retail, främst i USA till att börja med där vi har fått absolut mest gensvar för produkten.

Produktion av Earin ska påbörjas nu i december och de första produkterna börja skeppas i januari 2015. Mer information om Earin hittar du här. Du kan ta del av mer information om Earins Kickstarter-kampanj här.

*Fotnot: Sedan i oktober finns Kickstarter i Sverige och det räcker att vara 18 år och skriven här för att lansera en kampanj. 

.

.

 

.