-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Enhetliga upplevelsen ska locka
Så ska Microsofts Unified Apps fungera

Unified Apps ska ge en enhetlig upplevelse från mobil till dator. Så funkar det.
I Office i mobilen kan du arbeta med ett dokument, sedan öppnar du Office i datorn och får direkt upp ditt dokument med markören blinkande på samma ställe. Det är vad Microsoft menar att man får en enhetlig upplevelse oavsett enhet. Det här fungerar ju i dag, men enligt Greg Sullivan, marknadschef för devices på Microsoft, har det krävt mycket hårt arbete från Office- och Onedrive-teamen.
- Med Windows 10 bygger vi en plattform där detta sker automatiskt.
Nu är det ju inte bara Windows-mobilerna som har haft problem att slå igenom, även appar på datorn har varit svårsålda. Delviis för att apparna har existerat i ett eget surfplatteläge på datorn som varit dåligt kopplat till Windows-skrivbordet. Nu blir surfplatteläget en integrerad del av startmenyn på skrivbordet och appar öppnas i fönster på skrivbordet på datorn.
Det som Microsoft kallar Unified Apps handlar i stor utsträckning om att få appar att se bra ut oavsett skärmstorlek. Greg Sullivan demonstrerar fotogalleri-appen i Windows 10, som är samna app i mobil och på dator. När han förstorar fönstret expanderar inte bara antalet kolumner med bilder utan även sidomenyn och hela latouten på appen ändras. Det hela påminner en hel del om så kallad responsiv design på webbsidor, när de anpassar sig efter storleken på webbläsarfönstret.
- Responsiv design kräver fortfarande en hel del manuellt arbete. Vi bygger en plattform där det här sker automatiskt, säger Greg Sullivan.
- Det är fortfarande en del manuella beslut att fatta, vid vilken pixelbredd vill jag till exempel att den här menyn ska kollapsa. Men det kommer att vara så enkelt att bygga en app som fungerar både på dator och i mobil med Windows 10 att det inte ska finnas någon anledning att inte göra det.
Ett system eller inte, det finns fortfarande ett glapp i användarupplevelsen i och med att datorn har fönster och mobilen/surfplattan inte har det. Greg Sullivan vill inte svara på om det ena eller det andra anändargränssnittet kommer att vinna i längden. Men när han talar om fönster påminner det om att mobilsystemet och datorsystemet tills nyligen var två olika avdelningar inom Microsoft där Greg Sullivan tillhörde den förra.
- Fönster är vad folk har årtionden av erfarenhet av och därför är det logiskt för dem. Vi kommer även att fortsätta stödja 32-bitarsprogram till Windows för den delen.
