Iphone har blivit plattformen nummer ett för navigatorprogram i mobilen – trots en något trög start. Iphone saknade fram till nyligen multitasking – möjligheten att köra flera program samtidigt. Många appar klarar sig bra ändå – användarupplevelsen påverkas inte så mycket av att man stänger ned appen för att använda en annan funktion i mobilen en stund. För navigatorapparna är det värre. På en gammal Iphone bryts navigeringen varje gång det kommer ett samtal eller man trycker på hemknappen och det tar tid att komma tillbaka till vägvisningen igen. Ganska lång tid kan tilläggas – först ska positionen hittas, och därefter måste rutten beräknas om på nytt. Varje fördröjning kan kännas som en evighet för den som är vilse på vägarna, så här hade mobiler med Windows, S60 eller Android i det längsta ett försprång. Trots denna miss från Apple har många köpt navigatorprogram till sina Iphones – hårdvara och skärm passar bra för ändamålet, men den viktigaste faktorn är App Stores enkla och pålitliga miljö för att köpa program.
Med Ios 4 är multitaskingproblemen borta och Iphone kan matcha konkurrenterna när det gäller användarvänlighet. De vanliga navigatorenheterna har fortfarande bättre ljud och större skärmar, men 3,5 tum räcker långt och på vissa områden har Iphone-programmen lyckats så bra att de etablerade tillverkarna lånat idéer – notera exempelvis designen och funktionerna i Garmins senaste enheter. Både formatet och funktioner som zoom med multitouch är tydligt inspirerade av Iphone. Uppkopplade tjänster och möjlighet att söka efter information på nätet baserat på positionen är en annan uppgift som hanteras snyggt i Iphone, men som navigatortillverkarna än så länge bara börjat nosa på.
Bra appar och smarta tillbehör som aktiva fästen som både förbättrar ljudet och gps-mottagningen gör Iphone till ett intressant alternativ till de vanliga enheterna. Men det finns fortfarande en viktig funktion som en vanlig navigator klarar bäst – trafikinformation. Eftersom Iphone saknar RDS-radio så måste all uppdaterad information komma från mobilnätet. Det kräver att varje app-tillverkare har en egen tjänst som levererar informationen över nätet. Många appar saknar trafikinformation för Sverige och på utlandsresan åker man på de sedvanligt hutlösa datapriserna.
Annons
Copilot Live
Annons
På andra sidan Öresund är Copilot det stora navigatorprogrammet och nu börjar det göra sitt intåg även här. Copilot har ett välgjort och färgstarkt gränssnitt. Ibland tycker jag att det går lite över gränsen och blir plottrigt, men det är bara om man rör sig genom ett område med extremt många intressepunkter. Den egna positionen visas som en stor röd puck som förvandlas till en pil när man börjar röra sig. Det finns också en vy som visar motorvägskorsningar – ungefär som hos Tomtom och Navigon. Informationsfälten är tydliga och anpassningsbara. Man kan välja mellan en eller två rader med information och vilka variabler som ska visas – till exempel tid, sträcka, position eller närmaste stad.
Copilot installeras tillsammans med sina kartor direkt från App Store. En intressant finess hos Copilot är webbtjänsten där man kan följa ett fordon i realtid och skicka meddelanden från webben direkt till navigatorprogrammet. Kanske mer roligt än användbart för de flesta, men jag kan tänka mig att mindre åkerier och budfirmor kan dra nytta av funktionen. Jag hade dock hellre sett att Copilot aktiverat sin trafikinformationstjänst och söktjänst även i Sverige. Förutom webbtjänsten har Copilot en Facebook-koppling och väderprognoser.
Det går ganska bra att hitta i menyerna, men det hade varit ännu enklare om Copilot följt standardmallen för appar bättre - det går exempelvis inte att byta sida genom att svepa med fingret eller att zooma genom multitouch i alla vyer utan här är det programmets egna ikoner som gäller. Även om det går snabbt att lära sig hur det fungerar förstår jag inte varför programtillverkaren utvecklar en egen lösning när mobilens standard är minst lika bra. Lyckligtvis har Copilot inte försökt sig på att ändra på textinmatning eller andra mer svårrubbade vanor. I början var det dock klurigt att komma ihåg i vilken meny en viss funktion finns – från kartvyn finns det två menyknappar. En knapp märkt ”Meny” och en som symboliseras av en skiftnyckel. Skiftnyckelmenyn innehåller huvudsakligen funktioner som är kopplade till den pågående rutten, men gränsdragningen är inte helt logiskt.
Copilot har både bil- och fotgängarläge, men också speciella lägen för husbil, cykel och motorcykel. Programmet har stöd för multitasking, så det går snabbt att hitta tillbaka till kartan efter användning av någon annan funktion i mobilen.
Plus: Snyggt gränssnitt. Webbtjänsten.
Minus: Ingen trafikinformation.
Navigon MobileNavigator
Navigon har lyckats bra med att återskapa upplevelsen från sina fristående navigatorer i ett program för mobilen. Samtidigt har man fått till riktig Iphone-känsla i upplägget – med listor och fem genvägar längst ned. 2D-kartan hos Navigon är tyvärr ganska rörig med olika textstorlekar och ikoner blandade. Inzoomat till gatunivå går det ändå bra att orientera sig, men tittar man på hela stadsdelar blir det plottrigt. 3D-vyn och navigationsläget är dock betydligt bättre än 2D-kartan.
Som enda app har Navigon riktiga 3D-vyer där vägarna ritas upp efter höjdskillnaderna i landskapet. Ikonerna med loggor för olika bensinstationer och restaurangkedjor gör det lätt att koppla kartbilden till verkligheten och färgvalet och de visuella effekterna gör att programmet är riktigt snyggt att titta på. 3D-vyn visar färdvägen som en orange linje och nästa manöver visas som en ganska väl tilltagen ikon nere i vänstra hörnet. Fälten med tid och avstånd kunde med fördel ha större typsnitt, men kontrasten mellan text och bakgrundsfärg är bra.
Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar – en riktigt bra funktion som tyvärr är ovanlig i mobilen. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar.
Ruttberäkningen är snabb, men det går väldigt segt att starta upp programmet på den gamla Iphone 3G-modellen. Onlinetjänsterna fungerar bra och inkluderar trafikinformation även i Sverige samt väder och Google-sökning. Det går att söka antingen efter adress eller efter intressepunkt från huvudmenyn. Intressepunkterna hämtas från kartleverantören och Google-sökningen är inte lika vass som exempelvis Eniro – en svaghet jämfört med konkurrenter som Telia Navigator och Wisepilot. Programmet kommer bäst till sin rätt på utlandsresan – eftersom installeras tillsammans med appen behövs det bara minimala dataöverföringar i mobilnätet. Stöd för multitasking finns. Navigon har även ett speciellt Iphone-bilfäste som komplement till appen.
Plus: Gränssnittet. Talsyntes.
Minus: Begränsad onlinesökning
NDrive
Portugisiska NDrive är förhållandevis okända på den svenska marknaden, men företaget har utvecklat navigatorprogram sedan 2001, och på Iberiska halvön säljer NDrive även fristående navigatorer och Windowsmobiler under eget namn. Installationen sker på sedvanligt sätt genom att man köper programmet på App Store. NDrive installeras tillsammans med alla kartor, så det går i de flesta fall snabbast använda dator och usb-sladd vid installationen. NDrive verkar dock inte riktigt ha bestämt sig för om programmet ska vara tillgängligt i Sverige – under testperioden försvann programmet från App Store för att sedan återkomma.
Ndrive har ett tydligt och snyggt navigatorläge – kartvisningen är inte helt olik gränssnittet i Garmins nüvi-enheter. Nedanför kartbilden finns en instrumentpanel med tider och avstånd samt en vägmärkesinspirerad symbol för nästa manöver på rutten. NDrive visar också med tydliga pilar vilket körfält som är bäst i flerfiliga korsningar. Informationsfälten har vit text på svart bakgrund och är lätta att läsa – även på avstånd.
Tyvärr har Ndrive ganska knöliga menyer – kanske för att kunna hålla ett enhetligt utseende på olika mobilsystem. Huvudmenyn är bra med tydliga ikoner, men för skärmtangentbordet och för inställningar använder programmet hemmasnickrade lösningar som inte alls fungerar lika bra som Iphones standard. När det gäller finesser är NDrive ett ganska avskalat program i den version som finns tillgänglig i Sverige just nu.
Trafikinformation är utlovat i den kommande version 10 medan andra onlinefunktioner bara finns för Spanien och Portugal. Under pågående navigation är NDrive ett snyggt och tydligt program, men inställningsvyerna och textinmatningen är onödigt tillkrånglade.
Plus: Tydlig vägvisning
Minus: Få funktioner. Krångliga inställningar
Wisepilot
Appellos navigatorprogram finns under tre olika namn i Sverige – Telia Navigator, Telenor Navigation och Wisepilot. Skillnaden mellan de olika versionerna är i första hand prissättningen, men också egenskaper som att Telenor använder kartor från Tele Atlas medan innehållet i Telia och Wisepilot kommer från Navteq. Programmen använder sig också av olika röster som läser upp instruktionerna. Med Telia Navigator och Telenor Navigation ingår datatrafik inom Sverige i abonnemangskostnaden för programmet, men med Wisepilot debiteras datamängden som vanligt även inom Sverige. Wisepilot är i skrivande stund inte släppt på App Store, men den version som vi fick testa verkade färdig och fri från buggar.
Startskärmen i Wisepilot består av en meny som toppas av de viktigaste funktionerna – söksidan, favoritplatser och kartvyn. Längre ned på listan finns en genväg till inställningarna och menyn ”Mer” som innehåller väderprognoser och reserapporter. Om man så önskar kan Wisepilot logga alla resor och det är enkelt att notera mätarställningar och dela upp resorna mellan privat körning och tjänsteärenden om man har behov av att redovisa det. Rapporterna kan man sedan logga in och ladda ned via Wisepilots webbtjänst.
Wisepilot drar nytta av mobilens hårdvara på ett bra sätt och har stöd för magnetkompassen och den automatiska skärmvridningen. Sökfunktionerna är kopplade både till kartleverantörens adresser och intressepunkter och till andra databaser – främst Eniro och Wikipedia. Det verkar dock som att programmet bara letar efter engelskspråkiga Wikipedia-artiklar, så antalet träffar kan kännas lite snålt inom Sverige. Eniro-söket är däremot riktigt användbart. Man kan mata in ett telefonnummer och snabbt få upp rätt adress som destination.
Naturligtvis finns även möjlighet att mata in destination på vanligt sätt i form av gatuadress, korsning eller latitud och longitud. Sökalternativet ”Nära mig” rangordnar träffarna efter avstånd och här finns möjlighet att söka på kategorier som restauranger, bankomater, sevärdheter etc. Intressepunkter som finns i Eniros databas listar även med öppettider, telefonnummer och omdömen.
Kartvyn är enkel och tydlig med informationsfält som går att dölja om man vill ha mer utrymme för kartan. Trafikinformation och fartkameror ingår i abonnemanget och Wisepilot fungerar bra både i bil- och fotgängarläge. Huvudmenyn i programmet har genvägar för att lägga till delmål och anpassa rutten efter trafikläget under färd. Nya funktioner i förhållande till äldre Wisepilot-versioner på andra plattformar är kopplingen till Facebook och fler kartmöjligheter. I grundabonnemanget ingår vägkartor och satellitbilder medan sjökort och terrängkartor kostar extra. Programmet har stöd för multitasking.
Plus: Sökfunktionerna. Rapportfunktion. Bra menyer.
Minus: Ingen möjlighet att förinstallera kartor.
Telia Navigator
På de flesta punkter är Telia Navigator identiskt med Wisepilot, men det finns några skillnader som gör Telia-versionen ett strå vassare. Fotgängarläget går att komplettera med en sökning efter lokaltrafik. Jag testade funktionen i Göteborg och där hittade programmet snabbt bra buss- och spårvagnsförbindelser för att nå min destination. Ett problem med liknande tjänster brukar vara att de bara letar efter den närmaste hållplatsen och sedan föreslår vansinniga rutter med ett stort antal byten, men funktionen i Telia Navigator fungerar riktigt bra.
Tyvärr hittar sökmotorn inte förbindelser över längre sträckor – till exempel med SJ- eller Öresundståg. Utöver lokaltrafiken har Telia Navigator extra sökfunktioner att visa vägen till Telias butiker och surfzoner. Appen fungerar bara med Telia-abonnemang och finns, till skillnad från Wisepilot, redan tillgängligt på App Store när detta skrivs.
Det är lätt att känna igen sig i Tomtoms program för mobilen – det mesta är sig likt från gränssnittet i märkets fristående enheter. Installationen via App Store tar en stund – europaversionen består av en närmare 2 Gbyte stor fil – men bortsett från tidsåtgången är det enkelt att komma igång med programmet.
Tomtom använder ett mycket avskalat gränssnitt, men har många användbara funktioner, till exempel möjligheten att mata in önskad ankomsttid för att hela tiden se hur lång tid före eller efter tidsschemat man befinner sig. Huvudmenyn är anpassad för Iphone och består av en lista i en kolumn istället för ett rutnät av ikoner. Inmatningen använder mobilens vanliga skärmtangentbord och växlingen mellan menyerna sker med en snyggt flytande animation, men programmet dras med en del fördröjningar. Det tar till exempel någon sekund från att man klickar på menyvalet för att mata in en adress till att sökrutan visas.
Alternativet ”Navigera till” på huvudmenyn öppnar sökfunktionerna. Överst på listan finns knappen ”Hem” som väljer en egendefinierad hemadress och sedan finns möjlighet att söka på bland annat adresser, postnummer, intressepunkter och adresser från telefonboken. Det är smidigt att återanvända tidigare sökresultat via alternativet ”Tidigare destination”.
På andra plattformar får man tillgång till Tomtoms uppkopplade funktioner, till exempel trafikinformation, väder och fartkameror. I Iphone-appen finns bara Google Local Search och HD Traffic – Tomtoms egen trafiktjänst som bygger på information från mobiloperatörerna. HD Traffic har inte lanserats i Sverige ännu och därmed saknas trafikinformation för Sverige, men en uppdaterad lista över fartkameror följer med när programmet installeras.
Kartan hos Tomtom är väldigt enkel och tydlig. Det går snabbt att bläddra och det finns multitouch-zoom. När Tomtom startar visas kartan i ett 3D-läge som vrids efter körriktningen. Ett tryck på kartan öppnar huvudmenyn och från den kan man välja ”Bläddra på kartan” för att leta upp platser grafiskt. 2D-läget är tydligt med lagom stora typsnitt och konturer av byggnader, men det kan bli rörigt när många intressepunkter, till exempel bensinstationer, visas samtidigt. Ett tryck ”i”-symbolen i högra hörnet öppnar en meny där man kan konfigurera kartvisningen, så problemet är lätt avhjälpt. Tomtom har stöd för multitasking och har dessutom en smart funktion för att styra musikspelaren direkt från navigatorläget. Tomtom erbjuder även en speciell bilhållare som ska ge förbättrad gps-mottagning.
Plus: Bra gränssnitt.
Minus: Saknar trafikinformation
Installation
Telia Navigator och Wisepilot är ensamma i testet om att ladda ned kartor över mobilnätet – övriga appar installeras tillsammans med sina kartor. Filerna är från några hundra megabyte upp till 2 Gbyte stora, så det krävs en del tid – både för nedladdning och för installationen till mobilens minne. Kartor som laddas ned ”on demand” innebär förstår andra nackdelar – till exempel datakostnad i utlandet – men det underlättar att inte behöva ladda ned allt på en gång vid installationen. Telia Navigator eller Wisepilot går att ladda ned och komma igång med på ett par minuter medan övriga fyra program kan ta timmar att installera över mobilnätet.
Vinnare: Telia Navigator och Wisepilot
Prestanda
Går man tillbaka några år var navigatorprogrammen för mobiler betydligt långsammare än fristående navigatorer – i allt från sökning efter adresser till beräkning av rutter. Nu är skillnaderna i stort sett borta, även om det finns vissa kombinationer av mobilmodell och program som är segare än andra – främst gäller det Navigon på Iphone 3G. Att använda navigatorprogram på äldre Iphones än 3GS kan också vara tålamodskrävande på grund av operativsystemets begränsningar – omstart av appen krävs varje gång man besvarat ett samtal eller använt någon annan funktion om mobilen inte är uppdaterad till version 4.
Från 3GS och framåt har dock alla program bra prestanda, men Wisepilot och Telia Navigator klarar sig med goda resultat både på nya och på gamla Iphones genom att fler funktioner levereras från leverantörens servrar istället för att beräknas i mobilen. Det ger ett användbart program på ett större antal mobiler på bekostnad av att man blir mer beroende av mobiltäckningen.
Vinnare: Telia Navigator och Wisepilot
Gränssnitt
Både skärmupplösning och beräkningskraft i en Iphone räcker för att bräda de fristående navigatorerna när det gäller gränssnitt och grafik, men de flesta programmen har satsat på lite mer avskalade kartvyer och menyer för att anpassa till den mindre skärmen. Tomtom, Wisepilot och Telia Navigator har klarat balansgången bra och har gränssnitt som är snygga och funktionella även om de visuella effekterna är färre än hos Copilot och Navigon. Ndrive får här ett lite lägre betyg eftersom programmet är dåligt på att följa praxis för hur menyer och textinmatning ska fungera och använder en lösning som är sämre än Iphones standardupplägg. Navigon tar hem kategorin eftersom man lyckats föra över ett av de snyggaste navigatorgränssnitten – inklusive 3D-effekter – till Iphone utan att tappa hastighet eller användarvänlighet.
Vinnare: Navigon
Funktioner
Ett navigatorprogram i mobilen öppnar för fler finesser än vad som går att bygga in i en vanlig enhet utan uppkoppling. Därför är det trist att NDrive helt saknar uppkopplade funktioner för användare i Sverige. Trafikinformation saknas även hos Tomtom och i Copilot. Copilot utnyttjar dock uppkopplingen på andra sätt genom sin webbtjänst och kopplingar till sociala nätverk. Navigon ger onlinesökning efter intressepunkter via Google och möjlighet att dela positionen på Facebook. Programmen som bäst utnyttjar fördelarna med mobilen är Wisepilot och Telia Navigator. Sökfunktionerna är överlägsna, främst när man befinner sig inom Sverige, genom kopplingen till Eniro med sökning efter både platser, företag och privatpersoner. Telia Navigator får den högsta poängen tack vare möjligheten att söka efter förbindelser i lokaltrafiken.
Vinnare: Telia Navigator
Klicka på tabellen för läsbar upplösning.
Vinnaren
Telia Navigator tar hem förstaplatsen i detta supertest. Programmet är i stort sett identiskt med programmet Wisepilot, men har lite fler sökmöjligheter och dessutom en väl fungerande koppling till lokaltrafiken. Programmet är snabbt och har ett tydligt gränssnitt som utnyttjar Iphones hårdvara med funktioner som kompass och multi-touch. Programmets akilleshäl är att det saknas möjligheter att förinstallera kartor, så för utlandsresan är Navigon eller Tomtom bättre alternativ.