-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Nokia-nostalgi
Apptest: Snake Rewind
Som spel betraktat har Snake alltid varit primitivt, men Snake Rewind utvecklar konceptet en smula samtidigt som man spelar på nostalgin.
Det fanns en tid för cirka 15 år sedan då alla satt och spelade Snake på sina Nokiamobiler. Konceptet med den ständigt växande masken som ska äta frukter utan att krocka med sin egen svans är betydligt äldre än så, men Taneli Armanto som kodade spelet till Nokiamobilen har i alla fall gjort en uppföljare nu.
Den nya versionen innehåller en del knorrar som specialfrukter som aktiverar tillfälliga boost-egenskaper, men du ska nog fortfarande ha ett sug efter att slå high score för att spelet ska engagera. Det som däremot känns rätt originellt är de olika banorna är en orgie i retrografik (ett koncept som Snake Rewind delar med spelet Evoland). Här finns banor som ser ut som monokroma Nokiaskärmar, och till och med gamla arkadspel från 70-talet där katodstrålerören inte ens klarade av att hålla bildytan fyrkantig. Det är riktigt snyggt.
För att aktivera nya banor måste du uppfylla vissa mål, till exempel starta fem partier, äta hundra frukter eller hitta tre mystery boxes, uppgifter som känns fullt genomförbara, men om du är otålig kan du med in app-köp öppna nya banor. Det är det enda i spelet som kostar pengar.